Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ha en god dag og kjør forsiktig

Den nordnorske dagen begynner i april når sola står opp. Sola går deretter ikke ned igjen før i september, og først da blir det mørkt og man kan legge seg til å sove – helt til neste april.

“Eg kan hørra deg le. Eg kan hugsa eg lo” sier Ivar, og ler, når jeg møter ham på bussen for siste gang. Han synes det er synd at jeg skal flytte og så forteller han om mannen til Jenny som omsider har kommet tilbake fra jakt i Sverige. “Jaktsesongen varer visst lengre i Sverige” sier han og jeg nikker. Den gjør visst det.
Jeg kommer til å savne Ivar så jeg sier på gjensyn når jeg går av for jeg håper å se ham igjen en gang. Om ikke så alt for lenge.

Noen ganger lurer jeg på om jeg noensinne vil få tid til alt det jeg vil ha tid til igjen til. Så jeg bestemmer meg for å begynne med å slå et slag for nabolaget. Nærmere bestemt: Jeg inviterer til inflytningsfest i Huset ved Sjøen.
Nå skal det sies at selv om jeg gambler med hjertet mitt så bor jeg ikke i Las Vegas og når de fleste som bor her er under 8 og over 80 så blir vi ikke så mange. Men hvor mange trenger man egentlig for å lage en bra fest? Nordlendingene blir født i båter ute på ville havet, eller i gammer eller kahytter og må ta sine første famlende skritt enten i djupsnø eller på et glatt, krengende båtdekk. De barna som ikke klarer denne prøven blir brukt som agn til linefisket, eller de blir rett og slett kastet. Så da sier det seg selv at en bra fest det kan man lage!

Huset ved Sjøen rommer ikke all verden så når alle 7 har kommet er det fullt i stua. Stemningen er kraftig syngende og hoiende. Sterkt krydret med eder og rå banning i varierende hastighet. Alt fra kjappe skjellsord til langdrygde filosofiske betraktninger. Og med litt god sprit og gammel rock ved siden av er festen i gang og jeg koser meg. Etter å ha bodd i Huset i Skogen har jeg mye å ta igjen på det sosiale planet og dette er akkurat hva jeg trenger. Lykkepiller for sjelen!
Vi begynner tidlig, men selv midtfjords er det ingen som kaster opp. Vi er alle om bord og gjennom tykk røyk kan jeg se at alle ser ut til å ha det bra. Det hoies og drikkes som hoies og drikkes kan. Mer whisky.

Solen, som fortsatt er lav, lager en rosa bulk på takrenna og signaliserer at det er på tide å bryte opp. Noen snakker om en pub som ligger 1 mil sør ikke langt fra butikken. Vi snakker om å sykle dit og når jeg reiser meg er det som om jeg dingler i min egen bane i verdensrommet. Jeg er en rakett uten bane og jeg kjenner meg litt fortapt. Eller var det for mye whisky? Jeg ringer etter taxi.

Alle tror på en lykkelig slutt, men filmen ender der livet tar til og taxisjåføren er på andre siden av fjorden dit hvor det tar en time å kjøre. Amatør som jeg er i spillet om ”Taxi på Landet” overlater det til noen med mer erfaring og etter fire låter med BigBang, to whisky og en sigarett senere sitter vi i bilen på vei til puben som ligger 1 mil sør nesten ved butikken i et langt, smalt, bygg. Det ser litt snodig ut der vi går inn sidedøren som er dekket av store snøskavler. Puben har fem respatex-bord, som kom inn i norske hjem på 1960-tallet og ikke vil se ut til å forlate, med rosa plastikkblomster i små vaser. Jeg ser ingen jeg kjenner, men så kommer jeg på at jeg ikke kjenner så mange her. Vi setter oss ved et bord. Mer øl!

Noe av det jeg liker best ved små steder er evnen til å være kreativ og ikke la gamle tankesett sette en stopper for hva man ønsker å gjøre og ønsker drive med. På små steder innser man at man fint kan kombinere flere ting for å lette hverdagen til bygdas befolkning. Ambisjonslaget AS legger flittig hodene i bløtt for å lage kreative regioner og et aktivt næringsliv. Og det morer meg. Mer øl! Jeg er en durecellkanin, en av mange durecallkaniner, vi er en hær av durecellkaniner og vi synger høyt.

”High my hat was hung there for a while, on a pole set ut norwegian style
Ready to show them what I am…..”

Selv om jeg bor i dette frosne landet langt nord er jeg varm over det hele. Jeg går ut i snøen, tenner en røyk og puster. Det lukter whisky av meg og jeg er svimmel. Jeg kan huske han sa ”vi kan aldri bli kjærester”. Tar et siste drag av røyken og der stengte øl-serveringen. Vi drar på nachspiel.

Jeg våkner til lyden av onde små dverger om banker på hjernebarken og med følelsen av å ha gått på fylla i 3 uker med hodet i fryseboksen. Det svir.
I stua ligger taperne av ”Taxi på Landet”. Jeg kan høre noen romstere der inne. Det fylles vann i glass og noen tenner seg en røyk. Hes latter og et vindu som åpnes. Jeg lukker øynene. Smiler. Det var en morsom fest og forsiktig setter jeg meg opp i senga. Jeg er svett og kan ikke huske om jeg har drømt noe. Men jeg husker at vi var på verdens merkeligste pub. Den lange puben med respatex-bordene og skyvedøren som var lukket igjen. Jeg husker latteren og snøskavlene utenfor som nesten dekket sidedøren og de store pumpene på utsiden. Det er som om jeg husker en bensinstasjon. Men det kan nå ikke stemme?
Soveromsgulvet er kaldt og det triller mynter ut av jeansen når jeg reiser meg. Jeg kjenner etter og i baklommen ligger det en papirlapp. En kvittering. Den kan fortelle meg at jeg kjøpte 4 øl og en cider med en vennlig hilsen nederst på papiret: ”Ha en god dag og kjør forsiktig”. Jeg gaper. Stirrer på lappen og gaper igjen. Jeg ler. Høyt!

Den nordnorske kreativiteten har foreløpig nådd sin høydare og jeg har vært på pub i bensinstasjon. Jeg ler igjen og konstanterer at her vil jeg komme til å trives!

4 responses to “Ha en god dag og kjør forsiktig

  1. lindis 8. april 2008, kl. 15:58

    æsj, altfor kort kommentar! Men hva skal man si, annet enn at man ser for seg alt som skjer oppi der når du beskriver det sånn 😆

  2. ca.strømsnes 8. april 2008, kl. 16:09

    Ja, nå er det vært Hurra-Dager i Nord. haha;)!

  3. Pingback: Norsk Utflukt « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

