Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mammablogg og oppdagelsen av Melissa Etheridge

Jeg har alltid hatt store vanskeligheter med å bestemme meg. Sort eller hvitt, kald eller varmt, nord eller sør, langt eller kort, rock eller jazz…. Jeg er nok den eneste som 12-åring ble nektet adgang på grunn av hyppig kassettbytte i den lille musikkforretningen som lå innerst i lokalet bak kiosken. Å være ubestemmelig og ambivalent har sine bakdeler. Og fordeler….

Å være bygdeblogger var hardt arbeid. Enkelte innbarka finnmarkinger vil kanskje hevde at jeg ikke bor på bygda, men som min gamle sjef Iver brukte å si så er ALT utenfor Ring 3 «grisgrendte strøk» og i nord betyr det bygda. Jeg bor på bygda og blogger om det. Nå har jeg visstnok byttet beite, som jeg ofte gjør, og blitt en mammablogger.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Jeg vet ingen som er så glad i å spille piano som min mamma. Hun elsker å spille piano, høre på radio, løse kryssord og så elsker vi henne for at hun tar vare på mormor, men dette er ingen mormorblogg så jeg skal ikke si så mye mer om mormor i dag. Jeg har skjønt at det er viktig å holde seg til tema. Det er også viktig å liste opp hva vedkommende kan og min mamma kan spille piano, lage mat uten å søle, kle på seg selv, handle, sende sms og små overraskelser i posten. Min mamma kan gå alene til postkontoret. Her hvor jeg bor på bygda har vi post-i-butikk på Ica. Det er ikke like stas.

Mamma var den som lærte meg å spille piano og å strikke. Strikking sluttet jeg ganske fort med. Like fort som jeg sluttet på judo, med håndball, i skolekorpset, i band og på leikaring. Vel, jeg ville slutte på leikaring, men da tvang mamma meg til å fortsette slik at jeg skulle lære at man kan ikke bare begynne og slutte hele tiden. «Begynner man så fullfører man». Min mamma er utholdende og vet å sette foten ned der den hører hjemme. Mine føtter danset som barneskoleelev i ring til folkemusikk på 17.mai det ene året. Få år etter fikk jeg dra på fest for min mamma er et blomsterbarn fra 6o-tallet som gjennom min barndom farget alle klærne mine lilla med en lukt av røkelse og biekso, men som i ungdomskolen skjønte viktigheten av musikk og venner. Hun lærte meg om Bjørn Afzelius og Janis Joplin. Min mamma lignet på Janis Joplin med bedre sangstemme.
Min mamma er raus og snill. Det er lett å glemme og det er ikke alltid man husker å sette pris på de som er tilstede. På hun som sang Cornelis Vreeswijk i nesten 1 time i strekk på ski over det store vannet så jeg ikke skulle gi opp før vi nådde hytta i tussmørket og som alltid la inn iskrempause selv når turen bare tok en knapp time med bil.

Å være ubestemmelig og ambivalent har sine fordeler. Jeg lærte det som 12-åring da jeg etter siste kassettbytte til evig tid oppdaget, til min store glede, Melissa Etherigde og i dag med minus 16 i Finnmarkslufta når plutselig en bygdeblogger blir en mammablogger. Livet som Vinglepetrine tar ofte noen hyggelige vendinger man ikke hadde forutsett. Det må gå i arv….

(takk til mammainspirasjon, den som nominerte meg og den som stemmer på meg)

3 responses to “Mammablogg og oppdagelsen av Melissa Etheridge

  1. Lammelåret 15. januar 2013, kl. 22:42

    Jeg er veldig fornøyd med at du får vist fram bloggen din til enda flere!
    Lykke til!

    • ca.strømsnes 15. januar 2013, kl. 22:44

      Det var morsomt både å bli nominert og å komme til «finalen» så tusen takk 🙂 Så at du også var velfortjent på lista. Hurra!
      Gratulerer og lykke til 🙂

      • Lammelåret 15. januar 2013, kl. 22:46

        Det var overhodet ikke forventet å komme til «finalen». Jeg var bare fornøyd med at mine nomineringer kom til stemmegiving. Jeg skal stemme på deg hver dag!

Legg igjen en kommentar

