Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Tallrekke

Det er nøyaktig 3 dager, 5 timer og 19 minutter siden sist jeg kjente lukten av tilfredshet og kjente varmen fra huden din som kom nærmere og blandet seg med min til den omsluttet hele rommet og gjorde meg døsig.  Du hvisker i mørket og jeg kan kjenne pusten din, mild og rolig. Rommet faller til ro og du krøller deg inntil meg for nøyaktig 3 dager, 5 timer og 20 minutter siden.
Nesten inne i søvnens latskap der verden forsvinner. Bare du blir igjen.

Det er nøyaktig 3 dager, 5 timer og 21 minutter siden du sa du måtte gå. En treakkords-sang jeg ikke ønsker skal slutte er over og plaggene som falt som dikt mot gulvet løfter seg. Vi er stille.
Du sier du må gå. Jeg tenker på dører. Millioner av dører i ulike farger og fasonger, alle de lydløse dørene, alle dørene som knirker, svingdører, sidedører, heisdører, bakdører, bildører, kjøkkendører, dører, dører, millioner av dører. Men nå er det bare en dør som teller og for nøyaktig 3 dager, 5 timer og 22 minutter siden åpnet du den.

Jeg lukker øynene, teller sakte ned fra ti, og forsøker å være helt objektiv. Se saker fra to sider, fra tre sider og fra et uendelig antall sider helt til jeg mister oversikten og kjenner meg likevel ganske lykkelig.
75% av 3 dager, 5 timer og 23 minutter.
Ganske lykkelig.

5 responses to “Tallrekke

  1. Knut 7. april 2008, kl. 15:00

    Går ikke tiden egentlig andre veien når du beskriver noe som har skjedd? Det kan ikke være kortere siden du lå sammen med noen til vedkommende sto opp og gikk ut døren, eller? 😀

  2. ca.strømsnes 7. april 2008, kl. 15:05

    Nei, det blir riktig. Den går bare frem og så tilbake fra det skjer til man skriver om det;)

  3. lindis 8. april 2008, kl. 15:54

    det rare er, at du skriver noe om «lykkelig» på slutten, mens jeg ble helt på gråten. Sikkert fordi min vals har en vond slutt. Men veldig glad for at Vinterverket er på banen igjen. Har savnet skriblingen din.

  4. ca.strømsnes 8. april 2008, kl. 16:08

    Heisann Lindis! Har valsen tatt slutt? Det høres ikke bra ut…:(

    Likte veldig godt diktet ditt på Hybelen. Veldig godt skrevet!

  5. Carro 9. april 2008, kl. 09:10

    Jippiiiiii, du er så søt. Jeg ler, filosoferer og humrer samtidig når jeg leser innleggene dine.

    Faen, du er super søt. Men jeg aner ikke hvor Liland er. Jeg burde jo liksom være orientert. Siden jeg bor her nord. Men på den andre siden fikk jeg akkurat vite hva naboveien til huset vårt heter. Og jeg har bodd her i to år.

    Carro Larro Leisuresuit

Legg igjen en kommentar

