Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

«Byen med det store hjertet»

Jeg elsker Oslo som den naive og opprørske tenåringsjenta hun er. Jeg elsker henne med alle hennes feil og mangler. Og i dag, så brått og uten forvarsel, mistet hun sin uskyld der hun ble kastet ut i den store verden uten kart og kompass for å fortelle henne hva som var i vente. I dag mistet Oslo for alvor sin uskyld. Og det gjør meg trist. Det er trist og jeg er sjokkert over hva som har skjedd. Jeg fryser og jeg blir kvalm. Mulig jeg er naiv, like naiv som mitt Oslo, men jeg hadde aldri i min villeste fantasi sett dette komme selv om vi ikke vet hva som har skjedd og når jeg ser knuste vinduer og røyken gjennom tv-ruta så går alle tankene mine til de som måtte oppleve dette på nært hold.

Oslo. Tigerstaden. Smeltegryta. Lukten av eksos, karri, fårikål og gatemusikanter. Byen man elsker å hate og hater å elske. “Byen med det store hjertet”: Oslo. Lyden av det meste man kan ønske seg og mang en klang av det man kunne været foruten, mens bildene fortsetter å strømme inn i stua mi langt her oppe i nord og milevis fra byen jeg flyttet fra for 5 år siden. Jeg er sjokkert. Vi er alle sjokkerte mens vi håper at alle vi er glade i er ok og at alle de andre er glade i er ok. “Noen er ikke ok”, sier de på nyhetene og jeg fryser.

22.juli var dagen da tenåringsjenta Oslo ble voksen. Hun mistet for alltid sin uskyld og hun vil aldri få den tilbake. Kanskje med tid og studer, men jeg tviler? Da den store verden kom for nær gikk ting for alvor på tverke. “Byen med det store hjertet” har fått midlertidig hjertestans og jeg håper hun ikke tok med seg alt for mange i dragsuget. Jeg håper den skyldige ikke tvang henne til det.

Oslo. Mitt Oslo. Måtte hun kunne fly i revers.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

