Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Valgets kvaler

“Er det ikke der de kapper hodet av folk?” Jeg kan høre ham skoggle i den andre enden av telefonen. “Hæ??” “Det var visst noe med et hode som lå på trappa til et hotell” sier han og legger til at det var for mange år siden. Jeg humrer litt for jeg tror kanskje at han skrøner, men vet jeg egentlig så mye om Finnmark og er det virkelig noen som reiser til Finnmark for å bli smartere?

Finnmark. Vidder, rein, kaldt, snø, samer, kaldt og tydeligvis ensomme hoder på tomme trapper. Jeg grubler, tenker, funderer og veier opp, ned, hit, dit og rundt meg selv helt til jeg må ta en pause. Skal jeg virkelig flytte? Tør jeg bryte opp fra familie, venner, nærmiljøet, fjæra, alt jeg elsker og alt jeg har kjært? Det er skummelt. Så skummelt at nesten ikke klarer å sitte stille mens det bobler i magen av skrekkblandet fryd. Det ER skummelt å skulle reise fra alt. Ikke helt alt for den viktigste tar jeg med meg. “Du er aldri alene. Vi har alltid hverandre”, sier jeg høyt mens jeg gransker meg selv i speilet. “Hva vil du?”, sier jeg. “Hva vil DU?”

Jeg vil ha alt. Jeg vil ha en utdannelse, jeg vil ha fast jobb, jeg vil ha familie, jeg vil ha venner, jeg vil ha hus og jeg vil ha det godt. “Men det er bare 3 år”. Jeg geiper til meg selv for jeg vet at jeg har rett. 3 år i bytte mot en utdannelse. 3 år. Det er ikke lenge når vi har hverandre og vektskåla tipper i retning Finnmark. Jeg tror vi må dra. Vi må reise, men vi kan alltid komme tilbake. Litt eldre og litt smartere. Kanskje vi kan komme tilbake med noe mer å tilby enn det jeg kan i dag? Jeg håper det.

Jeg vet egentlig ikke så mye om Finnmark, men jeg vet om iallfall en som skal reise dit om 3 uker for å bli smartere i løpet av 3 år. Bare hun får barnehageplass.

Legg igjen en kommentar

