Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ungdomsskolekarakter

Det er 1988 når Pet Shop Boys ligger øverst på hitlistene og en Vampyr blir stjålet fra Tøyengata 53. Jeg leser “Døden på Oslo S” og syr inn kiler på olabuksene som allerede er sydd opp en meter i lengden og pyntet med binders, Blanco og selvlagde hull. Jeg er tøff i permanent når vi på fredagskveldene haiker til ungdommsklubben der vi danser kinn mot kinn “for the very first time” og sniker oss inn langt etter stengetid. Vil vi bli tatt? Magic 8-ball says: “Not likely”.

“Hun jobber stort sett godt, men er noe ujevn. Bør nok skjerpe innsatsen en del for å sikre de vurderinger hun har. Hun vil klare bedre resultater med økt innsats og seriøsitet.
Oppførsel: G – bør droppe pratelysten og “morroa” i timene”

Våren 1989 ramler jeg ned fra en M til en G i matematikk, men jeg ligger fortsatt bedre an enn Rushdie og jeg krysset fingrene for at en Mattefatwa uteblir. Vi smugrøyker og føler oss voksne når vi leser “Dinas bok”, drikker te og med store øyne følger med på Berlinmuren som faller sammen som et korthus fra Samvirkelaget mens vi siler sats gjennom naboens nye Moccamaster og ser på “Shagma“ i smug.

“Hun arbeider vanligvis bra, men er noe ujevn. Matematikk bør kunne bedres med ekstra hjelp og egeninnsats.
Oppførsel: G – en god del uro i timene”

Jeg entrer året 1990, på en mandag, med G i matematikk og M i nynorsk når jeg klipper håret kort og farger det rødt. Motepolitiet eksisterer fortsatt ikke, taco blir ansett som eksotisk mat og mannen med fuglebæsj på hodet blir valgt til president i øst mens Harry jobber på fabrikken og Gitarkameratene blir årets spellemenn. Lillebror er fortsatt en pest og en plage og om sommeren drar vi til USA som er en fin avveksling fra bilferie med Sade sørover og Bjørn Afzelius nordover med et lite innslag av Beatles.

“Noe varierende innsats i flere fag svekker helheten. Bør skjerpe seg og øke krav til egen innsats, spesielt i muntligfag (red.anm: etter at jeg bestemte meg for å droppe “morsomhetene” så ble det lite igjen som følte trang til å passere ut av etarholet).
Orden: G – noe svak. Skjerpings!”

Jeg løser omsider Rubiks Kube og når alle fargene er på G lander mattekunnskapene på en Ng. Vi skriver 1991 og jeg blir tatt i røyking på skolen med lapp hjem til mor og far samme året som Kongen dør. Som liten hadde jeg tre helter: Kongen, Derrick og morfar. Nå er det bare 2 igjen og vi priser oss lykkelige over at vi er udødelige. “Smells like teen spirit” iblandet brunkremrander øverst på Henry Lloyd-jakka og med boots som koster en månedslønn slenger vi rundt, driver dank og smiler i smug til guttene som kjører forbi på moped.

“Hun har som helhet i semesteret vist en dalende arb.innsats. Noe bedring å spore den senere tid. Kan kanskje klare å hanke inn noe på slutten av året.
Orden: G – en del forsentkomming, ikke levert nynorsk stil
Oppførsel: Ng – viser til brev

God jul”

3 responses to “Ungdomsskolekarakter

  1. Pingback: Tweets that mention Ungdomsskolekarakter « Vinterverket -- Topsy.com

  2. Kruspersille 24. oktober 2010, kl. 08:31

    Morsomt :))

    ca.strømsnes:
    ja, det var gode tider;)

  3. cheatsinside.com 7. september 2016, kl. 12:34

    Greetings! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick
    shout out and say I genuinely enjoy reading through your posts.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that
    deal with the same topics? Thanks a ton!

Legg igjen en kommentar

