Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Fra april til oktober

“Du er det eneste jeg noensinne har lagd fra bunnen av”, sier jeg til henne mens vi spiser frokost i pysjamas til lyden av katten som sklir i nysnø og is på veranda. Hun smiler og når jeg holder henne så lukter hun appelsiner og april. April. En evighet siden. Jeg blar tilbake i hukommelsen, men jeg klarer ikke å huske hva som har skjedd siden april. Har verden stått stille mens jeg snubler rundt i tåka som en klovn og smiler hver gang hun rører nesen min? Hun har et skjevt smil og når hun rynker øyenbrynene sammen så ligner hun på ham jeg var mest glad i av alle. Jeg husker alle de små tingene når verden utenfor gikk meg hus forbi. Er Barak fortsatt president i USA og hvordan gikk det med all aska på Island? Eller var det Alaska? Noe med aska var det iallfall….

I 6 måneder har jeg delt min verden med små fingre som sakte, men sikkert begynner å utforske verden og oppdager gripefunksjonen. Hun griper alt om seg og tar et godt tak i hjertet mitt som jeg holder i hånda, strekker det frem og lar henne gripe for aldri å slippe. Og når hun i søvne lager små lyder ligger jeg våken og lytter. Jeg er sirkusdirektøren som balanserer og sjonglerer med alle kjeglene jeg har i lufta på en gang. Og jeg liker det der jeg stadig utfordrer meg selv til å teste ut nye triks og lære meg nye kunster. Man kan faktisk lære en gammel hund….

“Du er det eneste jeg noensinne har lagd fra bunnen av”, sier jeg til henne når dagen er over og gatelysene tennes utenfor det lille baderomsvinduet. Hun smiler og ler høyt når jeg killer henne under armene. Hun er en akrobat for hver av ukedagene når hun spenner kroppen i en bue, smiler sitt tannløse smil og ler høyt igjen. Det snør ute. Det snødde i april også, men det virker så lenge siden. April. Det var telehiv i april, det kan jeg huske….

Vi synger fra kinn til kinn og fra arm til arm når hun ligger i den lille senga klar for natten. “Du er det eneste jeg noensinne har lagd fra bunnen av”, sier jeg og tenker at heretter blir det kun halvfabrikat. For hun er helt perfekt og ingen kan måle seg med henne.

foto: Vinterverket

5 responses to “Fra april til oktober

  1. samadhi 16. oktober 2010, kl. 17:50

    Nydelig 🙂

  2. adriana 16. oktober 2010, kl. 21:51

    Kjempenydelig skrevet 🙂

  3. Lammelåret 23. oktober 2010, kl. 18:31

    Jeg kjenner at jeg elsker deg litt for denne bloggposten! Noe av det fineste jeg har lest!

    ~ Lammelåret ~

  4. ca.strømsnes 23. november 2010, kl. 10:49

    Tusen takk for gode kommentarer, jenter:)

Legg igjen en kommentar

