Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hver dag er fars dag

Gratulerer med dagen pappa! Vet du at hver dag er fars dag? Du visste kanskje ikke det, men det er det. Hver dag da jeg vokste opp var du der. Tilstede. Med åpne armer, hjelp, støtte, grenser, regler, klemmer og is på varme dager. Du lærte meg så mye. Viste meg så mye av verden. År i Iran, båtturer til øya med skog og teltturer til nabobygda noen få mil unna med primus og bålkaffe. Jeg husker det som om det var i går. Pakke opp bilen med telt, mat, soveposer og spenning. «Ut på tur!» Grovfjord Camping var aldri så spennende som da. Senere lærte jeg at Grovfjord Camping ikke var et sted å oppholde seg. Da var jeg tenåring med blå øyenskygge.

Du ga meg verden. Ikke hele verden, men de små tingene jeg setter så uendelig stor pris på. Lukten av maiskolber på dager der temperaturen krøp over 9 grader og vi grillet ute fordi var det sommer. Basstrengene i magen som fylte rommet med musikk, Beatles og båtliv. Ei varm hånd da mamma gikk bort.

Du har alltid vært der. Vært her. Vært tilstede. Hver dag som far. En pappa. Alle minnene er hjertelim med Sade på vei ned og Bjørn Afzelius på vei opp. Jeg er heldig. Med en pappa i livet lærer man alt om de viktige tingene. Om blues, båter, listverk, at fotball er for tullinger og snømåking. Hvordan man lager verdens beste eplekake og at latterboksen i bakgrunnen er ufattelig irriterende. Lærdommen av at å rygge mamma sin nye bil i en lyktestolpe ikke er verdens undergang, at hytteturer i påsken er koselig med ski og snø selv når man er tenåring med på tvang, og at Rickie Lee Jones er kul. Jeg lærte å klare meg selv. Etterhvert. Ta gode valg og unngå fotball, lyktestopler og blå øynskygge, ha en god forsikring, ikke spise gul snø og å bruke lue når det er kaldt. Jeg lærte at jeg alltid kunne ringe hjem og det gjør jeg fortsatt. Kanskje ikke så ofte lengre. Men jeg vet at du er der. Hver dag. Som fars dag. Glad i deg pappa! Ringer senere.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

80F845D8-010E-4D9B-8DA526DEADC2820F-56126DD0-1F2E-4D2B-9697EF2B89749EFE

 

One response to “Hver dag er fars dag

  1. Anne-Helene 8. november 2015, kl. 20:23

    Rørende!

    Fint å lese hyllesten din til faren din. Jeg tror fedre, generelt sett, er undervurdert som omsorgspersoner, men heldigvis er vi som samfunn på vei til å gjøre fedre likestilte med mødre. Godt er det!

    Ønsker deg en fin uke! Er så lenge siden jeg har lest hos deg, håper det ikke er lenge til du skriver igjen.

Legg igjen en kommentar

