Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Lørdagsmysteriet med gode gjerninger og blomster på døra

Lørdag er i utgangspunktet den beste dagen i uka. Kanskje bortsett fra torsdag? Torsdag er en god dag. Siste dag før fredag og etter fredag kommer lørdag. Jeg liker lørdag.

Denne lørdagen kommer med frost, snø og en stille kaffekopp mens huset fortsatt sover. Denne lørdagen kommer med blomster på døra. Som en overraskelse. Som et mysterium. Hvem kan tenkes å sende blomster til MEG? Jeg tenker så det knaker og enda litt til. Hjernen sliter med å dra seg i gang på en lørdag med fri og frost. Hvem er de fra?
Blomsterpikene vet ikke. Alt de vet er at de rosa og lilla blomstrene som ble levert i brunt papir med hyssing rundt er betalt anonymt. «Så spennende», sier den ene av pikene. Spennende. Ja, akkurat. Jenta i meg liker blomster. Det som skiller meg fra katten som fortsatt sover så bedagelig på sofaen er nysgjerrighet. Jeg kan like nysgjerrighet. Men min indre autist var ikke helt klar for endringer i mine faste lørdagsrutiner som består av massiv kaffedrikking, latskap og å gjøre som katten, ha det bedagelig. Egentlig er vi ganske like. Katten og jeg. Min nyoppdagede selvinnsikt og spenningen irriterer meg litt. Hvem er de fra?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Kanskje det er en unnskyldning fra han i den røde bilen som jeg nesten kjørte på her om dagen. Han fløyta unødvendig høyt. Å fløyte på intetanende bilister som kjører i sin egen verden er utrolig farlig. Var nesten så jeg fikk slag der jeg satt i bilen. En blomsterkvast som unnskyldning hadde absolutt vært på sin plass.
Eller kanskje det er fra hun telefonselgeren som ringte meg da jeg hadde det veldig travelt og jeg kanskje var noe irritabel på telefonen. At hun sender meg blomster som plaster på såret for at hun bare la på kan jeg sette pris på. Hun er sikkert fryktelig lei seg for at hun avbrøt meg når jeg snakket til henne.

Blomstrene står fint plassert i en vase med stjerner på. De lukter godt. Kanskje lukter de suksess? Hmm, jeg tipper blomstrene kommer fra noen som er så fornøyd med jobben jeg gjør. Jeg kan ikke si at skryteboka er full av stjerneklistremerker så blomster på døra for vel utført oppgave hadde vært fint. Mer enn fint. Jeg smiler og føler meg mer tilfreds.

Kanskje blomstrene er fra han jeg utestengte fra et nettforum. Å beskytte andre fra seg selv er en viktig oppgave. I gamle dager kalte man det «å gi en hjelpende hånd». I dag heter det «å hjelpe folk der de er». Nå har han sikkert også tid til overs til å gjøre alle de andre tingene han aldri fikk gjort. Å få tiden i gave var ufattelig snilt av meg. Jeg er glad for at han satte så stor pris på det at han sendte meg blomster. Levert på døra i begynnelsen av november midt i snø og kulde. Det varmer et hjerte. Eller kanskje det er fra hun som sukket høylytt i butikken da jeg snek i køen og tok den siste pakken med kakemiks. Hun ble sikkert så glad for det var akkurat det hun trengte som et siste dytt for å melde seg på et bakekurs. Klart at hun ønsker å sende blomster som stor takk. Jeg håper hun sender kake neste gang.

Å løse lørdagsmysteriet krever mer kaffe. Mye mer kaffe for listen over gode gjerninger og mennesker jeg har gledet i det siste er lang som et uår. Mens dagslyset slår rot i hagen skriver jeg lister mens nysgjerrigheten vokser. Lørdag med blomster på døra er spennende!

Legg igjen en kommentar

