Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Blåtoner

Vi spiller høy musikk når hun er på kurs. Tett sitter jeg inntil platespilleren og lukter på ukjente platecover. Det lukter godt, nytt og spennende når jeg ligger helt stille på gulvet og leser, lytter og forsvinner inn i musikken. “Det heter blues”, sier han og skrur opp lyden et hakk. “Blues”, jeg smaker på ordet. “Blues”. Det smaker søtt og vått av gitar i tolvtakter og dyp bass som dunker rytmen i gulvet. Han forteller at mannen med musikken ble født på samme dag som meg, men at han nå er død og selv om jeg aldri har hørt om ham før så gjør det meg litt trist at rommet fylles med musikk fra en mann som ikke lever lengre og som aldri mer vil lage musikk som lukter gamle minner og sommer.

Vi er midtveis mellom dur- og moll-tersen når han forteller at man må lytte seg frem til der blåtonene slår som en streng i mellomgulvet og da vet man at det er blues man hører på. Stille ligger jeg på gulvet med en bluessang i hånda og ønsker at tiden står stille. ”Kick off your shoes, start losing the blues” , synger mannen fra Wisconsin. Han forteller at blues oppstod i afroamerikanske miljøer når han bytter plate og rekker meg et cover med bilde av en sort mann med store solbriller. ”Det er ham jeg liker best”, sier han og smiler til rytme og blues som sprenger smertegrensen til Bang-Olufsen.

Den tiende takten markerer slutten og når det blå toner ut er det mørkt ute. Og med gulvet dekket av platecover og halvtoner hengende i luften sier vi god natt. ”Well I’m dreamin’ all the sweet dreams and the memories of the past”.

2 responses to “Blåtoner

  1. Frau L 22. april 2009, kl. 21:31

    veldig fint.

    ca.strømsnes:
    takk;)

  2. Pingback: Hver dag er fars dag | Vinterverket

Legg igjen en kommentar

