Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Det enkle er ofte det beste

«Hun var den første i bygda som dro på språkreise Kom i lokalavisen og alt» Hun ler. Stort bilde med tekst hadde det vært. Bygdas stolthet skulle ut i den vide verden for tre uker. Det ble en snakkis på nærbutikken.

317

foto: Vinterverket

Du kommer ikke langt med bare gode papirer, være ren i tøyet og ved å ha et relativt klokt hode. Nå skal du også være sprudlende, boblende, kreativ, energirik, happening, kjekk, varm, humoristisk, du skal være gøy, morsom i pausene, delta i positive aktiviteter og du skal være glad. Er du en som sitter på kontoret ditt, gjør det du skal, spiser medbrakt matpakke og går hjem ved dagens slutt blir du stemt av øya. Du skal være en komplett pakke med kunnskap, humor, gladhet, krativitet og alle slags boblerier en arbeidsgiver måtte finne på å skrive i en annonse. Du kommer ikke lengre i lokalavisen fordi du skal på språkkurs i England.

Det er store krav for jobbsøkere i dag. Du er ikke nok å bare være ærlig, pålitelig, arbeidssom og samarbeidsvillig. Nå skal du i tillegg være den boblende jenta på kontoret som alltid er glad og happening. Du skal være den kreative og skøyeraktige gutten som er supermorsom i pausene og drar i gang gøyale aktiviteter på ettermiddagstid. Jeg kjenner jeg blir sliten bare av å lese annonsene. En ting er å finne alle disse gøyale og sprudlende menneskene, men hvor finner de så alle de som vil jobbe med dem? Jeg kjenner hodepinen drar på med tanken på å skulle jobbe sammen med 10-20 sprudelwassere. Oy vey!

Når du har funnet en annonse som passer så skal du skrive cv. Det er en kunst i seg selv. Her skal du ikke være boblende, kreativ og gøy. Du skal være seriøs, kortfattet, informativ og stilren. Ikke helt i tråd med annonsen arbeidsgiver nettopp la ut på nett. Det er en blansekunst i dobbeltkommunikasjon. Du skal vise entusiasme og motivasjon, unngå depresjon og desperasjon. Formell, men ikke for formell. Kvalifisert, men ikke overkvalifisert. Du skal skille deg ut, men ikke være overmodig. Stikke deg frem, men ikke skryte. Legg ved bilde, men ikke vær for pen. Eller for stygg. På noen områder er middelmådighet akkurat passe. Klarer du dette kan du notere «balansekunstner» under spesielle kvalifikasjoner. Det er både smart og kreativ, boblende og spennende, informativt og stilrent.

«Ønsket kvalifikasjon: Har lest denne annonsen uten hjelp fra Google Translate», «Utdannelse: Har brent av en del skattepenger i en mer eller mindre relevant utdanningsinstitusjon» og «Ikke noe lureri: Letttjente penger? Du kan jobbe hjemme fra senga». I jungelen av jobbannonser finner du også arbeidsgivere som vil by på seg selv og vise frem sine sprudlende sider. Noen kanskje mer frivillig enn andre. Du kan søke jobber som idéastronaut og kaospilot, vinylterapeut og fjernkontrollør. Du inviteres til å delta i vinnerkulturer, energirike fellesskap og fokusbaserte landskap. Jobbmarkedet er en bipolar jungel du vanskelig kan manøvrere i uten å være kraftig medisinert.

Jeg innser at jeg kan aldri si opp jobben min. En traust jobb i kommunen. En traust jobb med uoriginale titler og med medbrakt matpakke. Kaffemaskin med svart kaffe og hvite persienner. Noen ganger er vi litt morsomme i lunsjen og en gang var vi hele dagen i klatreparken. «Det var gøy» kunne jeg fortelle mormor da jeg ringte henne den ettermiddagen. Neste gang skal vi til Kautokeino. En akkurat passe traust jobb til at jeg klarte å balansere cv, komme meg igjennom intervju og lande jobben. Vi er akkurat passe gøyale uten at det skal være en medbrakt kvalifikasjon. Jeg innser at jeg kan aldri si opp og begi meg ut i verden med alle underlige krav og kvalifikasjoner, personlige egenskaper og andre morsomheter. Godt at jeg trives utrolig godt der jeg er. Kaospilot med bipolart lavtrykk får jeg nok av på fritiden. Jeg bor tross alt i Finnmark. Og det skriver lokalavisen fortsatt om. Kaos og været.

Benken og havet

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar