Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hjem til Finnmarksløpet

Jeg skjønte det var et bra triks å ikke pakke opp alt når vi syv måneder senere måtte pakke ned og var nesten i mål før jeg hadde begynt. Når lørdag kommer i vårt nye hjem tenker jeg at en god idè er verd å ta vare på. Det er ikke akkurat som om eskene og søppelsekkene fulle av klær vil formere seg så vi lar esker være esker og rømmer kåken. En god lørdag er verd å ta vare på. Flyttekaoset kan passe seg selv for en stund.

Det blåser ganske så heftig ute. Vinden og hundene hyler om kapp og jeg er spent på hvem som vinner løpet. Sentrum fylles opp av forventninger og feststemning til tonene av Shakira og is i ulike varianter og formasjoner. Jeg slutter aldri å la meg imponere over hva som kan skapes av is og snø. Tenk om jeg kunne kreert noe flott ut av de slunkne eskene som fyller stua. Og gangen. Og soverommet. Og litt av kjøkkenet. Shakira tar en pause fra hoftene som aldri lyver og jeg tenker at kanskje jeg også burde pause. Jeg har allerede hatt en god idè. Ingen grunn til å overdrive. Dagen i dag skal vies til noe helt annet.

Vi finner plassene våre. Vi er kalde på nesen, men vi er klare. Vinterens vakreste eventyr er i startgropa. Let the games begin!

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Det føles godt å ha kommet «hjem». Eskene trives godt der de er og søppelsekkene fulle av klær har ikke rikket seg en meter. Jeg pakker ut det viktigste og bestemmer meg for å videreføre tradisjonen med å ikke pakke opp alt. Hvem trenger alt uansett? Vi har hverandre. Vi er hjemme. Kanskje jeg en dag finner det for godt å lage noe skikkelig kult av eskene og da hadde det vært dumt om jeg hadde kastet dem. Godt fornøyd med dagen og egen innsats benker jeg meg for å følge med på innsatsen til dem som drives frem av hunder i mørket. Den yngste klassen består kun av jenter. Tøffe jenter! Jeg heier på dem. Alle som en!
Vi kom hjem akkurat i tide. Til Finnmarksløpet. Måtte alle der ute også komme vel i havn.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

3 responses to “Hjem til Finnmarksløpet

  1. Tove M 23. mars 2015, kl. 15:03

    Jeg er en av de som leser bloggen din uten å legge igjen et spor (inntil nå). En av de som liker å måtte lese innleggene dine både to og tre ganger før jeg skjønner hva du faktisk skriver om, og enda da ikke er sikker. Jeg liker måten du skriver på. Det er poesi og eventyr om hverandre. Det er lenge siden jeg har vært her nå. Jeg ble glad for å se mange innlegg siden nyttår, men ser at vinteren har vært tøff der oppe i nord. Dere har tydeligvis «stått han av», men har mistet mye på veien. Jeg sender dere begge en klem og så sender jeg dere ei bok jeg har liggende, men som jeg ikke har bruk for (siden jeg bor ca 1342 km fra starten av Finnmarksløpet).

    • ca.strømsnes 2. august 2015, kl. 12:15

      Heisann og god sommer 🙂

      Tusen takkk for din kommentar. Har vært litt fraværende her på bloggen pga. ny jobb og mange ting som har skjedd.
      Var Altaturer fra deg? Næmmen!! Tro hvor jeg har undret meg over det. Tusen takk 🙂 Den har vært flittig brukt! Utrolig snilt av deg 🙂

      Klem!

      • Tove M 14. august 2015, kl. 20:37

        Så godt å se liv her inne igjen! Ja, boka var fra meg. Jeg hadde ikke bruk for den og en turbok kan jo ikke bare trekke støv! Godt å høre at den har blitt brukt! Tove M

Legg igjen en kommentar

