Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mensenfeiring og morsdag

«Næmmen, har du fått mensen? Det må vi feire!» Hun klapper i hendene, ler og gir meg en god klem. Jeg er 14 år og har nettopp gått fra gymtimen etter å på beklemt vis fortalt gymlæreren om min nyanskaffelse. Han ser bare flau ut og gir meg et klamt hånddtrykk etterfulgt av en gratulasjon. For meg var det mer enn nok oppmerksomhet. Mamma er av en annen oppfatning. Hun elsker å feire. Solfest, bursdager, alle høytidsdagene, fredag kun fordi det er fredag, morsdag, farsdag og alle dager som feires kan. Som 14åring oppdager jeg at mensen er en av de tingene vi tydeligvis liker å feire. Middag, blomster, kake og full pakke. Gratulasjoner fra familie og pinlig stillhet rundt matbordet. Hva snakker man om på en mensenfeiring? Mamma ser glad ut. Hun smiler og ler. Så er det kake.

Jeg tror det er etter mensenfeiringen at jeg slutter å feire. Kanskje det er nettopp fordi jeg hadde fått mensen. Da er jeg nesten voksen og trenger ikke bry meg med slike ting. Nå er jeg ferdig med feiringer. Jeg har jo fått mensen. Hva mer er det igjen å feire liksom? Jeg er voksen, med permanente rødskjæringer i ansiktet etter den ettermiddagen vi feiret min nye kvinnnelighet med brask og bram, og synes at det de mer voksne driver med er dust og teit. Feiringer er en plage, de er pinlige og når mamma drar frem gitaren og hatten rømmer jeg rommet. Jeg er ferdig med å feire klamme og svette begivenheter.

Når morsdagen kommer er det over 2 måneder siden sist jeg snakket meg henne. Alle de morsdagene som har kommet og gått uten at jeg har gjort noe videre ut av det. En telefon. Et hei. En digital klem. Nå er det for sent. Men jeg kan fortelle deg en ting, mamma: Jeg sverger på at når overgangsalderen kommer så skal jeg feire med middag, blomster, kake og full pakke. Slik vi gjorde det. Slik vi feiret. Før jeg trodde jeg var voksen.

God morsdag ♥

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

