Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Søndagspørsmål i snøskavelen

«Mamma, hvorfor lever vi?» Midt i snøskavelen i bygda som var uten veiforbindelse helt frem til 1999 finner hun det for godt å spørre om universets store mysterium. Hvorfor lever vi? Akkurat nå kjenner jeg veldig godt at jeg lever med liten kuling fra sørøst midt i fleisen og varm kakao som nærmest skålder hendene. Hvorfor lever vi?

Oppleve nye ting, bli kjent med andre mennesker, kjenne lukten av blomster, sand mellom tærne, få barn, reise til nye steder og alle andre klisjeer jeg klarer å dra opp av hatten. Solnedgang, kattunger, varme klemmer og lukten av regn.
Er det derfor vi lever? Jeg har rim i håret. Å oppleve rim i håret og stillhet omkranset av fjell er en grunn til å leve.

Bygda som huser snøskavelen har visstnok vært bebodd siden siste istid. Det har arkeologer funnet ut. Jeg vet ikke engang når siste istid var, men det var for lenge siden. Veldig lenge siden. Kanskje er det derfor vi lever? For å lære nye ting for å oppdage alt vi ikke kan. Hele tiden i bevegelse i ukjent farvann. Hva sier man til en 4åring som undrer seg over livet og hvorfor vi lever?

De store spørsmålene har mange fallgruver. «Vi lever så vi kan leke og le». Hva når leken tar slutt og latteren stopper. Vil vi slutte å leve? Vinden løyer. Bygda som hadde brevhus i 1903 blir brått mer levelig. Jeg tenker så det knaker mens jeg drikker opp kakaoen min. Kakao og snø er en grunn til å leve. Å sitte nært inntil den man elsker mest i hele verden er en god grunn til å leve.

Jeg holder pusten og tar sats. «Vi lever fordi det pust i oss». Hun kommer meg i forkjøpet. Så enkelt. Så fint.

Så lurer hun på hvor langt vi må reise for å komme til stjernene. Er det mer kakao igjen?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

