Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ofotenfestivalen er festivalen man feirer når a mor er syk

«Jeg begynner å bli bedre nå. Er ikke det fint?» Jeg henter henne akkurat tidsnok i barnehagen. «Åhh….så kjedelig».

Hva er det som gjør at enkelte dager blir som julaften, 17.mai, påske, bursdag, festival og alt på en gang? Jo, det er når a mor ligger strak ut med influensa. Da er det pølser og Grandiosa til middag, is hver ettermiddag, så mye tv man bare orker og leker i hele stua. Det er fri fra rydding, mas og kjas. Når a mor har influensa vanker det et blad hver gang vi er på butikken. Livet er på sitt beste når mamma er syk. Hun sukker og er mindre fornøyd med at jeg er på bedringens vei. Jeg venter med å ymte frempå at vi skal ha fisk til middag i morgen. Feberen sitter fortsatt i og hodet er fylt med bomull.

«Kan jeg velge meg et blad?» Hun får velge i dag også. Å være snart 4 år når a mor er syk er ikke bare enkelt. Mindre lek, mindre morro og mindre oppmerksomhet. Hun har vært flink og den dårlige samvittigheten gnager i meg. Hvordan gjør folk det når de er syk med barn? Jeg har mest bare lyst til å sove døgnet rundt. Ikke ble jeg ferdig med 2.utkast til bacheloroppgaven og måtte utsette veiledningstimen. Det er erklært unntakstilstand på badet og kjøkkenet har blitt spist opp av oppvask. Har vi nok mat til katten?

Handelisten i dag består av et blad, en is, Grandiosa, en tjukkas Cola, juice og kattemat. «Har du tenkt å fore barnet ditt med det der?» Hun ser strengt på meg. Er jeg på tv? «Øhh….» «Du burde vært meldt til barnevernet du!» Det var bare det jeg trengte. En skjennepreken fra fremmed dame i butikken. Jeg svarer med å, utilsiktet, nyse på henne og sier at vi har festival i dag. Hun lurer på om vi er fra utlandet. «Ja, fra Ofoten», sier jeg og forklarer at hver 2.onsdag i april feires det Ofotenfestivalen. Hun ser rart på meg.

Ofotenfestivalen er det som feires når a mor er syk. Nye tradisjoner kan jeg like og dette skal bli vår. Håper det blir LENGE til neste festival. Det var gøy for minstemor så lenge det varte, men 4 dager er nok.
I morgen blir det fisk til middag.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

