Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Tradisjon med varme på en kald dag

«Mamma, hvorfor har jeg to julekalendere?» «Du har en om jeg har lagd og en du fikk i gave. Husker du ikke det?» «Joda, mamma, men ingen barn trenger to julekalendere?» «Det er sant. Ingen barn trenger to»

Det må en reflektert 3-åring til for å minne meg på om hva julen egentlig handler om og det må en lesedag til eksamen til for å gi meg fart i hukommelsen når jeg plutselig kommer på den årlige adventstradisjonen. Tradisjonen som gir en liten gave til han eller hun vi ikke kjenner.

Lukten av kanel, boller, syltetøy med krem, kakao og juleminner slår i mot meg når jeg åpner døra. Ved det lille vindusbordet befinner dagens kaffe seg omkranset av pensjonister med skjerf og luer på. Det er kaldt ute og det snør store filler ned fra himmelen. Jenta bak kassen har ikke lue på. Hun har sikkert vært her en stund og nå lurer hun på hva hun kan hjelpe meg med. Jeg forteller henne om tradisjonen, betaler og gir henne kortet. Hun smiler og legger kortet som er til nestemann under disken. I år jeg gir jeg en kopp med varme på en kald dag med snø og blåst. En varm kopp kaffe med ønsker om en rikig god adventstid og en god jul.

«God jul», sier hun når jeg går. «God jul». «God jul», vinker pensjonistene fra vindusbordet. De har fortsatt luene på. Det er kaldt ute i dag.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Det er tradisjon, tenker jeg og smiler. Det er tradisjon og det er en forbanna god en. Så smiler jeg igjen og er glad for at jeg har holdt fast på denne.

2 responses to “Tradisjon med varme på en kald dag

  1. tonetrinn 7. desember 2013, kl. 08:23

    Fin tradisjon! Den minner meg om ordene:En fremmed er en venn du ikke kjenner.
    Men jeg har aldri hørt om noe liknende før. Er det en tradisjon du har oppfunnet selv eller er det vanlig på din kant av landet?

  2. Elouise 8. januar 2014, kl. 03:53

    I coud not refrain from commenting. Very well written!

Legg igjen en kommentar

