Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mini-Emil i farta igjen

«Mamma! Se hva jeg har gjort!» Stolt kneiser hun med nakken og dytter nesen frem. Og der er det. Det lille blå sukkertøyet på vei inn i nesen. «Jeg skulle bare se om det gikk an og det gjorde det», sier hun og ler så strålende fornøyd. Sukkertøy i nesa. Nok et oppdrag vel utført av en nysgjerrig 3-åring.

Livet som barn dreier seg i hovedsak om gotteri. Når man kan få gotteri, hvor mye man kan få og hvor lenge det er til neste gang man får gotteri. Kombinerer man gotteri med en liten Mini-Emil sitter man igjen med sukkertøy i nesa som ikke vil komme ut. «Hvorfor i all verden har du gjort det??» Min indre pedagog gjemmer seg alltid til rett tid, som den gangen da hun malte halen til katten med rød konditorfarge, og vanemennesket trør ut i lyset. Jeg er mamma. Ingen vandrende pedagogrobot når jeg rister på hodet og ler i smug på badet der jeg finner en hårnål. Hva er det med unger og ting i nesa? Jeg kjenner at jeg ikke orker noen lengre samtale om det å putte ting i nesa og akkurat nå vil det neppe ha noen misjon siden jeg skal gjøre det samme. Så putter jeg hårnålen inn etter gotteriet. Lirker den forsiktig inn og «swoop!», der dyttet jeg den lengre opp. Og enda litt til og så nyser hun over hele meg og drar inn restene. Det lille blå gotteriet sitter bom fast enda lengre opp.

«Jeg kan kjenne det, men jeg ser det ikke». Legen kikker nok en gang oppi nesa med den lille lommelykten. Når mor ikke kan ordne så må eksperthjelp kalles inn. «Hvordan farge var det på den?», spør legen. «BLÅ!» svarer hun høyt og stolt. Mini-Emil ler og synes dette er fantastisk morsomt, nesten like morsomt som da hun lagde sandkasse med pulverkaffe over hele kjøkkengulvet, selv om det gjør litt vondt. Det er ikke hver dag man har et lite gotterilager i nesa. «Hva gjør vi nå da?» Venter på at den kommer opp eller ned og gjør den ikke det så får vi en tur til sykehuset i Hammerfest i gave. Hurra! «Kan vi dra på lekeland da?» Barn med gotteri i nesa har visst en tendens til å se det positive i enhver situasjon.

Resten av kvelden bruker hun på å stirre på nesen i speilet. Hun venter og venter. Kommer gotteriet ut så kan hun spise det og ekstra gotteri på en tirsdag er verd å vente på.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

