Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Om seksualundervisning, O-fag og lærere som får poteteple i øyet

«Har du fortalt henne hvor babyene kommer fra? Altså….det er ganske….altså….Hun er så liten og de andre barna…..» Hva skulle jeg si da? At babyer kommer ut av navlen, med storken eller ut av ørene?

Jeg kjører bil til universitetet med kaffen og veska godt plassert i sidesetet. Jeg er voksen, jeg kjører bil, jeg har barn og jeg drikker kaffe. Jeg er blitt så voksen at jeg ikke helt bryr meg om at sveisen blir våt av store snøkjærringer som daler ned fra himmelen. Jeg er voksen med voksenpoeng. Riktignok ikke så mange, men mange nok til at jeg har sluttet å skryte av pensjonssparingen min.

Pule. Fitte. Kuk. Med ett er jeg som et lite barn igjen. Knisende, lett rødmende og med flakkende blikk. Sa hun virkelig pule? Sa hun det høyt? Jeg kniser og fniser i skjerfet mitt som jeg trekke litt lengre opp med klamme hender og urolige ben i fotformsko. Pikk. Hele rommet rister.
Vi har sexualundervisning med latter og humor og når jeg lukker øynene er jeg tilbake i tid og rom. Jeg er 13 år og vi har O-fag med den gamle læreren som alltid gikk i vest. Vi sitter bakerst i klasserommet. Det er jeg, Jorunn, Cathrine, Bjørg, Eline, Lena og de andre jentene i klassen. Guttene sitter på den andre siden. Vi kniser mens læreren peker på plansjene som skal lære oss om kroppen og forplantningen. Det het forplantning på den tiden selv om vi alle visste ordene, de tøffe og kule ordene. I dag lærer vi om pule, fitte, kuk, dangelbær og rognpåsan. Det er andre tider og likevel er jeg like fnisende. Andre tider og fortsatt like pinlig å snakke om. Hvorfor er det så flaut å snakke om sex?

Alle vet at foreldrene har hatt sex like mange ganger som de har barn. Det er en opplest og vedtatt sannhet. Jeg har en bror så våre foreldre holdt seg godt i skinnet. En av nabofamiliene hadde 5 barn. Ohlalla, sier jeg bare og tenker på alle de gravide damene som trasker rundt. Alle vet hva de har gjort. Flaut, ikke sant?
Hvorfor er det så vanskelig? Så flaut og pinlig å snakke om sex? Kanskje er det bare jeg som føler at det er litt kleint, så privat og så….. Jeg kikker ut av vinduet. O-fagtimen da jeg var 13 år fikk en brå slutt da noen kastet et poteteple på læreren. Hadde det vært i dag så ville vedkommende elev fortsatt vært på forbedringsanstalt. Dengang ble timen avsluttet med et lettet sukk både fra lærer og elever. Dagen etter kom læreren på skolen på blåveis. Vi snakket aldri mer om verken forplantning eller om potetepler. Vi kunne lære resten av «Mona og Mikkel». Det gjorde vi.

Jeg har alltid visst hvordan babyer ble til. På tross av at mine foreldre kun hadde sex 2 ganger så var de åpne og ærlige. Kan egentlig ikke huske at sex var et tema. Det var naturlig og vi kunne snakke om det meste. Jeg tror at jeg vil bli slik. Bare jeg klarer å slutte med knisingen. Snart. Snart skal jeg bli så voksen at jeg kan snakke åpent og ærlig om sex, og så voksen at jeg kan si fra når andre påpeker at min ærlighet og åpenhet kan skape bryderi for andre foreldre som velger å lyve for sine barn.

Å starte en ny universitetesuke med seksualundervisning kan være både morsomt, flaut og lærerikt. Selv for den som er voksen. Nesten voksen…..

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

15 responses to “Om seksualundervisning, O-fag og lærere som får poteteple i øyet

  1. Magne D. Antonsen (VG) 6. november 2013, kl. 13:58

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    🙂

  2. vargas12 (@vargasthebloger) 6. november 2013, kl. 17:23

    Deilig og viktig innlegg. Sex er ikke tabu for de unge lenger, de har jo knulle-kompiser på lik linje med venner de ikke har sex med. Det kan fortsatt være kleint for en og annen lærer som har vært i skolen for lenge, som ikke har fått med seg utviklingen.

    http://www.vargas12.com/2011/seksualundervisningen-i-ungdomskolen/

    Like fullt er det viktig for mange å gjøre tema SEX tilgjengelig fordi de unge er så opptatt av det, det er jo en naturlig del av det å være ung og kåt.

    Vargas

  3. Ove Karlsen 6. november 2013, kl. 17:47

    Folk er fremdeles redde for datalus på ungdomsskolen eller? Og professerer New Kids On The Blocks overlegenhet.

  4. ellens oase 6. november 2013, kl. 22:25

    Det er bare å få det viktigste fortalt så snart de spør. Før de blir flaue!

  5. Far 7. november 2013, kl. 07:33

    13 år???? i dag har en 13 åring sett alt på internett, og der er det pinadø mye sykt….

  6. Anne 7. november 2013, kl. 13:48

    Jeg er vokst opp med åpne foreldre, og har selv ikke noe problemer med å diskutere sex med verken venner eller mine barn. Men drar noen frem ord som pule og fitte blir jeg også satt ut, selv om jeg uten å rødme det minste kan si sex, penis, vagina, multiorgasmer, klitoris, kjønnslepper, vibrator m.m.
    For meg tror jeg det handler noe om respekt for temaet, og jeg diskuterer heller ikke jobbrelaterte saker med mine kolleger med ordene helvete, jævlig, åndssvak, rævpult, osv., for i likhet med ord som pule og fitte er det for meg «tøffesegord» som vitner om umodenhet, heller enn åpenhet. Folk som ikke er komfortable med å diskutere sex benytter slike «tøffesegord», og det de bidrar med i sexrelaterte diskusjoner er også mest useriøsiteter og knis.

    Min kjære får imidlertid benytte hvilken ord han vil i en intim setting, for der er det rom for lek mellom to som er helt komfortable med hverandre, men i en seriøs diskusjon om sex synes jeg ikke slike ord passer inn. De tar rett og slet bort hele seriøsiteten, «glatter over» og avviser temaet som snakkbart.
    Men snakkbart er det så absolutt! Noe min herlige åpne venninnegjeng er en bevis på, for vi har gitt hverandre noen gode råd opp gjennom tidene, og mange problemer er blitt eliminert eller ufarliggjort fordi vi seriøst har bedt om råd og seriøst fått svar. Helt uten å harselere med de styggeste ordene vi kunne komme på.

    • Steffen 7. november 2013, kl. 15:31

      «Tøffesegord» må være det mest banale jeg har hørt. Nordlendinger bruker bannskap og og såkalte «tøffesegord» i stortsett uansett setting, seriøs eller ei, og jeg må da sannelig si at deres alvorlige eller seriøse budskap kommer like godt frem, kanskje bedre, enn en sjenert østlending 🙂

      • Anne 7. november 2013, kl. 15:43

        Nå er ikke jeg akkurat verken sjenert eller østlending, og jeg skal vedkjenne meg at nordlendinger er hederlige unntak fra det jeg skrev. De kan slippe unna med å si absolutt alt! 🙂
        Men så kniser de heller ikke når de slipper ut ord vi andre nordboere ikke engang har fantasi til å komme på. 😉

      • Kaisa 7. november 2013, kl. 16:08

        Tror du virkelig nordlendinger gjør det? Ingen nordlendinger jeg kjenner bruker bannskap og «tøffesegord» i seriøse settinger / jobbsammenheng.

      • Tex 7. november 2013, kl. 21:17

        @Steffen, nå er det vel og slik at når nordlendinger bruker «tøffeseord» så er det stort sett med langt mer seriøsitet enn om de her sørpå gjør det. Det er også stort sett ikke for å tøffe seg at de brukes.

        Når det gjelder bannskap så er de nordfra ofte like «glatte» etter en stund som de fra sør
        av hensyn til «sarte sjeler». Men irriter de litt, og du får merke hvor de er fra.
        Jeg er selv fra Finnmark og det ovenfor var en av tingene som forundret meg når jeg flyttet hit ned.

  7. Thomas 7. november 2013, kl. 22:47

    Finner det meget spesielt at du trekker frem «dangelbær» i sammenheng med sex…

  8. ca.strømsnes 8. november 2013, kl. 11:02

    Takk til alle som har lest og kommentert 🙂 Takk til VG som ga meg «noen» flere lesere.

    Dangelbær ja, hehe, det kom frem for noen steder så brukes det som slang for testiklene. Morsomt, ikke sant 😀

    ps. foreleseren, hun var fra østlandet 😉

  9. Karl 8. november 2013, kl. 11:51

    Liker måten du skriver på – feminint og flytende – måtte lese alt.

  10. Simen 8. november 2013, kl. 13:06

    Lærer’n min på ungdomskolen satt bak kateteret – rødsprengt som en tomat, droppa fra det skjeve tårnet i Pisa – og ba til Gud før seksualundervisningen. Sidene om hvordan vi blir til i naturfagsboka var klippet ut også… Han var flau, det var ikke vi.

  11. Silje 8. november 2013, kl. 14:13

    Skal ærlig innrømme at jeg selv hater å bruke ord som «knulle» «kuk» og «pule» som 19-åring. Sier aldri «la oss knulle» som en seriøs greie til kjæresten min, synes bare selve ordet virker så grotesk.
    Forteller jeg en venninne om en morsom hendelse under sex sier jeg aldri «Jeg og ***** skulle knulle også…», da sier jeg heller «Jeg og ***** skulle ha sex, også…»

Legg igjen en kommentar

