Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Planleggingsdag med bensinmangel og «bestefar er en stokk»

Bestefar er en stokk.
Han bor på loftet og banker i gulvet når jeg har sovet og er våt fordi jeg har tisset på meg, og når jeg skal sove og jeg er tørr fordi de har skiftet på meg. En gang kom bestefar ned, det var far som hentet ham. Han sa han ikke ville vite mer av ham, han var lei av den dunkingen. Bestefar hadde en blank kule i den ene enden og hadde en masse små knotter på kroppen. Mor skjente og sa at far skulle gå opp igjen med bestefar, stakkar, for ellers kunne han ikke dunke, det var umulig å dunke når bestefar var nede. Så gikk far opp med bestefar……

Torsdag kommer med vinter, sol, 10 grader minus og planleggingsdag i barnehagen. Jeg har allerede fått beskjed om at jeg kan bli hjemme med god samvittighet fordi jeg har allerede sett filmen som skal vises og gruppeabeid utgår fordi gruppearbeid er åndssvakt. Gruppearbeid er åndssvakt fordi man sitter jo bare der og gjør masse andre saker og ting mens tiden går. Det kan kanskje stemme bra så i dag er jeg hjemme med god samvittighet på planleggingsdagen. Det passer meg egentlig ganske så bra og det passer enda bedre med barnehagefri når bilen viser seg å være bensinfri. Klok av skade har jeg heldigvis bensinkanne i bilen. Dagen begynner godt.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

«Du er en sånn en ja». Snill nabo har kjørt oss og bensinkanna til den lokale bensinstasjonen. Gutten bak kassa smiler bredt og nikker mot den lille grønne bensinkanna. Jeg nikker kort tilbake. Kjenner at jeg ikke orker noen vittigheter angående mine utmerkede gode bilferdigheter. Jeg nikker og betaler for 5 liter bensin. «Sees snart igjen!» roper han etter meg og ler bak kassa. Hadde det ikke vært for at dette er min favorittbensinstasjon så skulle jeg skrevet et langt og harmfullt leserinnlegg i lokalavisen. Leserinnlegg til lokalavisen er den rette veien å gå når man blir urettmessig behandlet i butikken og på bensinstasjonen. Tankene mine vandrer til den stakkars mannen som ble så provosert at han sa «fuck off» i kassakøen. Stakkars mann!

«Hei Butikkbøllemannen!

Leser at du har opplevd virkelig store og ydmykende problemer i butikken. Det må være opprivende å bli behandlet på en slik måte i et velutviklet I-land med både infrastruktur, velmøblerte hjem med kaffemaskiner og hyppige matallergier som et land med respekt for sine innbyggere vet å ha. Jeg føler med deg og du har min dypeste sympati for at du måtte oppleve noe så grusomt og groteskt i nærbutikken. Nærbutikken som skal omfavne, verne om og gi en grenseløs omsorg for sine besøkende.
Trist at en av de besøkende akkurat den dagen var Ondskapen selv, som i tillegg har den frekkhetens nådegave å drasse med seg ungen. Eneste lille lysglimtet her er at det stakkars barnet fikk en mulighet til å lære seg at “ja” alltid er svaret på alt man spør om. Det er viktig lærdom alle barn burde ga og du ga ham denne i gave. Jeg er også helt enig i din velutviklede sjette sans når du forteller om dine klarsynte tanker om den Onde Mannen. Jeg kjenner din smerte over å måtte ty til grep du egentlig ikke vil vedkjenne deg og derfor heller ikke trenger å unnskylde fordi dette var overhodet ikke din feil.

Bøller som den Onde Mannen er ikke noe man ønsker i en by med fotballag i en bedre divisjon og i et fylke der joik i kirken gjort av søringer er en vederstyggelighet. Vi leker ikke butikk og vi har en standard, som dessverre enkelte velger å fravike. Din smerte er min smerte. Skal det virkelig være slik i verdens rikste land at man blir så provosert i butikken at man blir tvunget til å si ukvemsord med barn som tilhørere? Slik kan vi ikke ha det og det er en skam om dette ikke blir løftet opp i kommunestyret!

Jeg heier på deg, Bøllemannen og jeg tenner et lys for deg og din opprivende opplevelse!»

Bøllemannen har sikkert mottatt mengder med støtte så jeg avlyser leserinnlegg skrivingen. Har ikke kapasitet til å håndtere den enorme mengden med støtteerklæringer, blomster og klemmer jeg vil motta etter et treffende innlegg om den flirende betjeningen på bensinstasjonen. Med 5 liter bensin på tanken kjører jeg til en annen bensinstansjon.

«Jeg gikk helt opp på loftet. Det tok lang tid. jeg så ikke bestefar, men det lå en mann der og så
opp og sa «Æh». Han lå i sengen sånn som meg da jeg var stor, og han lå og så på en rund kule
som gikk opp og ned i mange tråder oppe i kroken over ham. Det må være et loft over der også med en bestefar til og kanskje en gammel mann der og, som passer på den bestefaren. Jeg lå i sengen hos den gamle mannen, og da fikk jeg se bestefar, han lå ved siden av den gamle mannen i sengen, og så banket den gamle mannen i gulvet med bestefar, og så kom mor og bar meg ned….»

Vi bruker den ekstra dagen til å male utenfor arket og til å fortelle en barnevennlig utgave av «bestefar er en stokk». Bestefar er en stokk som bor på loftet sammen med en gammel mann. Bestefar har en blank kule på toppen og dunker ofte i gulvet. Bestefar er en stokk. Det er en studie i humor og alvor, som jeg utelater for hun som er minst. Hun ler høyt når bestefaren dunker i gulvet. 1954 var et godt år for noveller. 2013 er et godt år å gjenfortelle dem på dager med vinter, sol, bensinmangel og ekstra fri.

Det er planleggingsda neste dag også. Jeg har fortsatt ekstra bensin på kanna og ordner barnevakt.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

(tekst i kursiv er utdrag fra «Bestefar er en stokk», Johan Borgen)

Legg igjen en kommentar

