Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Sommerferieslutten

72 dager. I 72 dager har jeg hatt ferie og nå har jeg en liten ynkelig feriedag igjen der jeg skal rekke å gjøre alt jeg hadde tenkt jeg skulle rekke i løpet av min lange og vidunderlige ferie. Jeg skulle rydde ut av boden, sortere og kaste, rydde i kleskapene, sende av gårde klær, male en dukkeseng, luke i den lille hagen, kanskje ommøblere stua, gå på minst to toppturer, sørge for å ikke legge på meg og jeg skulle finne et tema til bacheloroppgaven. Med en dag igjen er jeg 2 toppturer i minus, 5 kilo i pluss og jeg har ikke engang sett på pensumlista. Hva skjedde med sommerferien?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Nå er det snart slutt på å sove litt lengre, spise lunsj ved elva, være våken til midnatt for å se på sola, spise is til middag og å springe rundt i hagen kun fordi det er morsomt å løpe rundt i regnet. Etterpå dusjer vi lenge før vi spiser varme rundstykker med blåbær på til kveldsmat.
Snart er det slutt på å ta hver dag som den kommer og å spise lørdagsgotteri på en torsdag fordi man trodde det var lørdag. Nå kommer snart hverdagen der man må huske dagene, følge med klokka, spise frokost og pakke sekken ferdig hver kveld.

Sommerferie er som en god bok. I begynnelsen raser man avgårde, sluker alt og haster videre for det er så spennende og morsomt. Så nærmer man seg slutten. Man roer ned, vil få med seg alle inntrykk, vil stoppe opp og krysser alle fingre for at siste side ikke kommer. På torsdag er det siste side av 74 dager med sommerferie.

Jeg hadde store planer om å farge håret i sommerferien. Jeg skulle rydde bort gamle bøker, sortere papir, sy om en gammel jakke og plante noen blomster i den lille hagen. Dagene gikk så alt for fort. Kanskje jeg rekker å farge håret i morgen? Dronningen af Utsettelse slår til igjen. Hadde det ikke vært for i morgen og en god dose med spontanitet som har ført oss over fjellet til Ofoten og over vidda til Magerøya hadde jeg aldri fått gjort noe.
En dagstur til Gargia er bedre enn å rydde i papirer. Jeg bestemmer meg for å slutte å planlegge. Livet er bedre uten så mange planer. Uten planer slipper man å skuffe seg selv og man slipper å stresse rundt med alle disse planene som kun er til hinder for et bedre og morsommere liv.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Om 35 timer er ferien offisielt over. Jeg gruer meg og jeg gleder meg. Gleder meg til å treffe de andre igjen, til å drikke kaffe i solveggen på det som nå er et universitet og til å skravle og le over lunsj i kantina. Gleder meg til å klage i flokk over at sommerferien er over og til å løpe rundt på fakultetet i håp om å treffe på riktig forelesningsrom. Gruer meg til å stå tidlig opp, bekymre meg over bacheloroppgaven og til å bruke masse penger på pensumbøker. Jeg gruer meg til at jeg bare har ett år igjen med en plan. Å ha en plan er kanskje ikke så dumt likevel. Neste sommer er jeg foreløbig helt planløs. Det skremmer meg litt.

Det er 25 timer igjen av sommerferien. Det er stille i huset og kaldt ute med aner av morgensol og dugg på bilrutene. Det lukter høst i lufta. Jeg drikker kaffe i pysjamasbuksa sammen med katten på trappa. Hun som er minst sover enda på min siste dag av ferie. Om 25 timer braker det løs og da er det 4 måneder til neste ferie. Da skal jeg rydde i boden, sy om den gamle jakken og jeg skal farge farge håret.
I dag skal jeg gjøre absolutt ingenting.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

