Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi går fra ingenplass til en sisteplass med førsteplass

Det er bursdagsfest. Ballongene henger oppe, barn i søte sommerkjoler, pappbeger med prinsesser, jubel, glede, kaker og is. Full fart over plena, på lekeplassen og på de små stiene mellom husene. Alle er invitert, bortsett fra en. Hun prøver seg frem, men kommer hjem når ungene blir ropt bort til bordet for is og det ikke er nok til henne. Hun er ikke invitert. Hun er 3 år og lærer at verden kan være et brutalt sted å være.

Å delta er det viktigste og med rosa sykkel drar vi avgårde for å delta på sykkelløp i sentrum. Hun er fersk på sykkel. Jeg er fersk på å slippe henne løs på sykkel. Vi er i samme båt i sentrum fylt opp med sykler, store, små, taler, hunder, liv og røre. Hun får startnummer, bursdagsfesten er nesten glemt, og så telles det ned med 1-2-3. Løpet er i gang!! Hun er tøff. Jeg er nervøs. Hva om hun faller? Hjertet mitt vil ikke tåle at hun faller to ganger på samme dag for så tøff er jeg ikke….

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Hun sykler som en helt i flokk med de andre ungene. De sykler fort. Hun sykler ikke så fort, men det gjør ingenting for hun er med og hun er glad med nesten stø kurs mot katedralen i enden av gata. Trø trø trø! Den lille rosa sykkelen spinner avgårde så fort den bare kan med en fersk 3-åring ved roret og når publikum heier henne høyt inn som sistemann på retur smiler hun stolt. Jeg er stolt og jeg er glad!

Verden er et ganske fint sted likevel når folk tar seg tid til å heie og å juble frem alle. Fra førsteplass til sisteplass.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Når vi kommer hjem er bursdagsfesten ryddet bort og glemt. «De heier på meg, mamma. På meg!» Hun smiler fortsatt. «Ja, de heiet på deg». Jeg vet det vil komme mange skuffelser iløpet av årene, men ikke i dag. I dag avslutter vi dagen med en liten seier selv om viktigste ikke alltid er å vinne, men å delta og å være der for andre ♥ Vi går fra ingenplass til en sisteplass med førsteplass. Det føles godt.

5 responses to “Vi går fra ingenplass til en sisteplass med førsteplass

  1. Pingback: 5 ting vi liker akkurat nå : Foreldremanualen

  2. astrid 5. oktober 2013, kl. 16:13

    Du skriver så vakkert! Jeg leser og blir berørt. Vil gjerne dele dette innlegget.

Legg igjen en kommentar

