Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Å føde ord og en sommer med taket på Grand

Hjemmeeksamen er ikke så ulikt en lang og trang fødsel når første dagen begynner med både glede, latter, sjokk og tårer. Hva gjør jeg, hvordan skal jeg begynne, hvordan angriper jeg dette og når kan jeg få smertestillende? Sistnevnte kommer ikke før på onsdag når jeg etter lang stillstand og egenmedisinering med Altaelva på resept må settes i gang med både drypp, kvalmenedsettende og ballongkateter. Det setter fart med blod, svette og tårer, og innen fredag kl.14 har jeg klart å presse ut siste rest. Lufta går ut av ballongen. Jeg er tom og jeg har levert.
Å føde ord er slett ingen smal sak.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Ventetiden i limbo mellom siste pust og resultatet bruker jeg på å gjøre ikke akkurat mer enn jeg må. I avisen kan jeg lese om sommerfesten på taket på Grand. Det var en gang da jeg deltok på grandiose fester på taket på Grand med høye hæler, champagne, jordbær og kjendiser. I min noe nedsunkne sofa fra Jysk virker det som lysår siden jeg sto med invitasjonen i hånda og fnisende ringte rundt til venninner for å invitere med. Jentene skulle så klart på fest på taket på Grand! Jeg tror fortsatt at jeg har kjolen et eller annet sted i en sekk sammen med alle de upraktiske kjolene og skoene som nå har blitt byttet ut med fotformsko og turbukse. Alt skal være så praktisk nå, men ikke på taket på Grand der jeg overtrakk Visakortet, dro på nachspiel og fniste til Fredrik Skavlan i en døs av sommer og champagne. Jeg kan huske at jeg danset eller kanskje det bare var noe som lignet på dans. En slags rytme til musikk. Noen uker senere fikk jeg invitasjon til Aschehoug sin hagefest. De mente at jeg hadde skrevet en bok. Det var en bra sommer.

Det er torsdag når resultatet kommer. Det viser seg å være helt gjennomsnittlig, frisk og rask. Neppe noe Mensa materiale eller en kommende OL-helt, men noe man kan leve med. Gjennomsnittlig. Gjennomsnittlig er bra. Jeg henter frem sekken med den upraktiske kjolen og så tar jeg meg et lite glass vin. Lukten av taket på Grand sitter fortsatt igjen.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

3 responses to “Å føde ord og en sommer med taket på Grand

  1. tonetrinn 3. juli 2013, kl. 09:19

    En fin blogg, dette!
    Jeg husker veldig godt følelsen av å sitte inni en boble og jobbe med hjemmeeksamen, selv om det var i 1988. At verden gikk sin vante gang utenfor boblen var helt ufattelig. Og så deilig det var å være ferdig!
    Vel overstått eksamen, og nyt sommeren!

  2. frokns 6. juli 2013, kl. 10:13

    Gratulerer med gjennomført eksamen.
    Håper du nyter sommeren.
    Frøken S.

  3. ca.strømsnes 15. juli 2013, kl. 22:39

    Tusen takk og god sommer til dere begge to 🙂

Legg igjen en kommentar

