Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Små barnehender som fører til dirrende harme

17.mai. For meg er 17.mai nye vårklær, glade mennesker, små barn med store forventninger, latter, glede, pølse med brød, gnagsår, korpsmusikk, det siste snøfallet før sommeren, folkemusikk, vondt i magen, gode venner og familie. 17.mai er på en måte som å være på skitur der alle er sammen, vi hilser i løypa, smiler og er glade. Vi er sammen uansett hvilen anorakk vi har eller hvilket merke skiene våre har. Vi er sammen og vi gjør noe sammen. Vi gleder oss sammen og derfor er 17.mai er en av de beste dagene som finnes!

foto: aftenbladet.no

foto: aftenbladet.no

Jeg er glad i landet mitt, naturen, menneskene og jeg er glad for at jeg bor i Norge. Jeg er trygg på denne gleden så jeg er ikke avhengig av at andre tilpasser seg meg når nasjonaldagen skal feires. Mine følelser for Norge blir ikke noe mindre, noe dårligere eller direkte skitten av at voksne går kledd i andre land sine nasjonaldrakter eller at små barn vifter med andre land sine flagg. Det er ingenting ved dette som rokker det jeg står for eller det jeg tror på. Jeg blir ikke noe mindre norsk av at et barn vifter med et flagg fra Ukraina eller fra India. Jeg blir ikke noe mindre glad i Norge når en ung herremann går i en drakt fra Pakistan eller fra Somalia. Jeg mister ikke meg selv når jeg får servert svenske kjøttboller istedenfor norske kjøttboller i den klamme gymsalen før jeg vel hjemme i min egen stue setter meg ned i en sofa fra IKEA, surfer på mobilen fra Kina, har klær produsert i Thailand og drikker kaffe fra Brasil.

foto:side2.no

foto:side2.no

Jeg er veldig glad i 17.mai. Slik den var for jeg må innrømme at jeg lar meg påvirke. Jeg lar meg påvirke av dem som mener at 17.mai skal være som en rigid barnebursdag der det settes strenge regler for antrekk, oppførsel, lek og morro. Man kan ikke gjøre som man vil, må vite, for her skal det feires innenfor boksen. Alt utenfor som fortsatt rommer glede, inkludering og mangfold er respektløst, idioti og frekkhetens nådegave. Er man redd for i miste noe om man tenker litt utenfor boksen og tenker litt nytt? Er det virkelig å ille at barn også kan flagge med sitt opprinnelsesland på 17.mai? Jeg nekter å tro at barna planlegger et statskupp av 17.mai med svenske og indiske flagg som deres våpen i kampen mot det norske og mot nasjonaldagen. Er det ikke en liten del av kulturen vår, en kultur vi ønsker å bevare og å verne om, som sier noe om inkludering og om å vise forståelse for barna? Eller er vi bare redde og engstelige fordi vi har oppdaget at integrering slett ikke betyr assimilering. Det norske språket kan være kinkig innimellom, jeg skal være enig i det.

Norsk kultur er stadig i utvikling og i bevegelse slik de fleste kulturer er. Vi endrer oss, vi tilføyer noe nytt, vi plukker opp ting fra andre kulturer som vi gjør til vårt eget og vi tilpasser oss den verden vi lever i. Vi sitter ikke ensomme på berget med folkemusikken, flagget og Knut Hamsun i hånda. Vi lever i et land med mange ulike kulturer, mange sammensmeltinger av ulike kulturer og vi bor i et land som har opprinnelse i to ulike kulturer, det samiske og det norske. Så hva er det med akkurat 17.mai som gjør oss så usikre på hva det vil si å være norsk at vi trenger det norske flagg på hvert ett hjørne og i hver en hånd som en påminnelse om at vi er norske og vi bor i Norge? Blir vi mindre norske om vi ser det samiske flagget eller det danske flagget i barnetoget? Å hedre Norge på nasjonaldagen med et flagg fra hjemlandet eller fra opprinnelseslandet er en stor gest i mitt hode. Å flagge med eget flagg for å feire Norge og det flotte landet vi bor i er ikke ensbetydende med at man vi fjerne det norske på lik linje med at det amerikanske ikke vil forsvinne når nordmenn flagger med norske flagg 4.juli. Kanskje vi kan lære noe mer enn Valentines Day, rock`n roll og hamburgere av amerikanerne?

4.juli

Å feie at et land er fritt, uavhengig og selvstendig er neppe den rette dagen for å ta fra barna sin frihet, uavhengighet og selvstendighet. For hva har vi å feire da? Bursdag og flaggdag? 17.mai er ikke Norge sin bursdag. Norge ble født lenge før 17.mai og det nærmeste man kan komme Norge sin bursdag må nesten være den samiske nasjonaldagen, 6.februar, ettersom ryktene sier at samene var her først. 17.mai er dagen vi feirer for uavhengighet, for grunnloven og for at Norge er et fritt land. Jeg er glad i Norge og i det norske. Jeg er mindre glad i de merkelige og usikre nasjonalistiske følelsene som dukker opp blandt fjern og nær hver vår. Jeg er trygg i mitt norske jeg. Er du?

24 responses to “Små barnehender som fører til dirrende harme

  1. Dit Peppern Gror 26. april 2013, kl. 11:35

    Godt skrevet. Er vi nordmenn så lite rause at vi ikke kan innlemme noen flagg fra andre land? Da er det at jeg blir riktig flau over å være norsk. Folk må jo gjøre som de vil, om de vil vifte med norsk flagg eller flagg fra andre land må jo være opp til dem, men å fordømme og komme med nedsettende kommentarer hører ikke hjemme noen sted! Norge er et flerkulturelt samfunn og det må vi ta inn over oss. Hadde vi satt her fullstendig isolert hadde vi ikke en gang hatt ris, pasta, tex mex mat eller pizza! folk må begynne å tenke sjæl, tenke lenger enn sin egen nesetipp og hva som er best for MEG SELV!! Nordmenn er ekstremt navlebeskuende og til tider snevre. At de føler seg truet av andre nasjoners flagg er atter et tegn på den usikkerheten folk føler. Selvsagt må dette taes alvorlig, men la nå 17 mai få være 17 mai; dagen hvor BARN skal kose seg med tog, is og pølse! La nå barn få lov å vifte med det flagget de føler seg hjemme under. Ha en fin og RAUS 17 mai med det flagget du måtte føle for å vifte med! 🙂

  2. ~Trollmors tanker~ 26. april 2013, kl. 12:24

    Utrolig bra! Takk for et kjempegodt innlegg!

  3. Laila 26. april 2013, kl. 17:00

    Elsker innlegget ditt:) Satt akkurat og tenkte på dette selv, At jeg føler meg trygg nok i mitt norske jeg til at dette er helt greit. Jeg synes det hadde vært solidarisk, inkluderende og vakkert med disse innslagene:)

  4. Hei 26. april 2013, kl. 18:59

    Dette er idiotisk, man feirer ikke 17. mai bare fordi at man vil ha det gøy, man feirer 17. mai fordi det er Norge sin nasjonaldag, hvordan har Pakistan eller Tyskland sin flag overhode noe å gjøre med Norge og grunnloven? Om de har så lys til å vifte med de flaggene de har lyst til, hvorfor ikke vente til det landet de kommer i fra har sin egen nasjonaldag? Hvorfor late som om 17. mai er alle land sin nasjonaldag når det er Norge vi feirer? Man blir ikke mindre norsk om noen bruker andre klær eller vifter med et annet flagg, men det er utrolig respektløst, side det er Norge vi feirer og grunnloven, ikke Somalia eller Kina.

    • kreativglede 26. april 2013, kl. 23:57

      Har du tenkt over hvorfor vi feirer nasjonaldagen? Det burde du! Slike holdninger tar fra oss nasjonaldagen, og erstatter den med nasjonalistdagen, og er i alle fall ikke noe å rope HURRA for.

      • Hei 30. april 2013, kl. 21:49

        Jeg sa jo hvorfor vi feirer 17. mai, det er bare å lese det igjen, vi feirer pga Norges grunnlov, det er Norge’s nasjonaldag og forener alle i Norge under ett flagg. Du kan kalle det hva du vil men det er ikke Pakistan sin nasjonaldag vi feirer den 17. mai. Jeg er selv same, og holder meg unna alt som har med Norge og gjøre, jeg feirer ikke 17. mai, men jeg synes at det er på sin plass å respektere andre land sine nasjonaldager, jeg hadde aldri viftet med sameflagget eller Norges flagg på Tyskland sin nasjonaldag.

  5. Harald Pedersen 26. april 2013, kl. 20:49

    Usikker/redd/utrygg retorikken dekker annenhver setning i atter et innlegg som strengt tatt ikke stadfester mer enn redselen skribenten har for å ikke være 100% politisk korrekt i et samfunn stadig flere gremmes over… Hvem kom først, høna eller egget?

    • kreativglede 26. april 2013, kl. 23:59

      Egget! Dessuten handler det ikke om politisk korrekthet, men verdier og menneskesyn.

    • Svanehals 28. april 2013, kl. 14:09

      Tvertimot. Jeg synes det er skribenten som viser trygghet og sikkerhet her, noe som mangler hos de som roper opp om politisk korrekthet og blir usikre på egen nasjonalitet fordi små barn bærer noen flagg med litt andre farger enn det norske.

  6. thespeak 26. april 2013, kl. 22:01

    Flott skrevet, og jeg er meget enig.

  7. Mona 26. april 2013, kl. 22:56

    Fantastisk bra skrevet! Tusen takk!!!

  8. Elin 27. april 2013, kl. 04:22

    Takk. Glad du skriver det så fint her, for jeg ble veldig frustrert i går når det blåste som verst rundt dette på fb. Men heldigvis så jeg at mange var rause og romslige også, slik som du. Dette har ingenting med å være politisk korrekt, det har noe med å kunne dele av goder og gleder med andre. Så takk, jeg har delt 🙂

  9. Reinold Lederle 27. april 2013, kl. 10:44

    Du skyter direkte skivebom med dette innlegget! Det ER Norges nasjonaldag vi feirer, det ER det norske vi feirer og det ER lov å være nasjonalistisk ÈN dag i året. Innvandrerne har sine respektive nasjonaldager å feire om det er den svenske, pakistanske, japanske eller iranske. Vi har blitt så forbannet raus her i landet at det er støtende å være norsk! Å gud bedre den som våger å opponere, da har man rasismestemplet i panna tvert! Jeg håper virkelig at alle norske 17.mai-tog inneholder KUN norske flagg for det er NORGES nasjonaldag. Om innvandrere føler seg støtt får de holde seg hjemme, om man virkelig ønsker å integrere seg i det norske samfunnet, bør man følge de norske spillereglene.
    Det er 364 andre dager i året hvor innvandrere kan feire og markere sine dager, de trenger ikke gjøre det på 17.mai!

  10. oppgitt 27. april 2013, kl. 12:04

    Nå var vel det snakk om at små skolebarn skulle få tegne små papir flagg med det Norske flagget på en side og sitt eget flagg på andre siden. Ser ikke noe galt i det. Verre at voksne norske folk bruker barneflagga til å støtte seg på og lar flagget ligge på bakken. …

  11. ca.strømsnes 27. april 2013, kl. 15:45

    Tusen takk til alle som har delt og til dere som har kommentert! Hadde aldri i verden trodd at dette innlegget, som hadde sitt utspring i hatet mot barn som ønsket å bære papir på pinne i 17.mai-tog, skulle få så stor oppmerksomhet, på godt og vondt. Vi er mange som er enige og mange som er uenige. Slik er det i vårt flotte land med både demokrati og ytringsfrihet og det er godt å se at så mange benytter seg av disse to mulighetene. Jeg håper at vi kan verne om dem også på 17.mai, som til hverdags, uansett hvilken drakt eller flagg vi måtte bære.

  12. Norsk student 27. april 2013, kl. 19:37

    Men nå kan man vel også huske at 17 Mai er feiringen av Norge og norsk suverenitet.

    Å bruke et flagg fra et annet land vil være å frakaste den norske suverenitet, og på lik linje med at det landet har Norge som sitt territorie. Det blir galt.

    Og det er forresten ikke så opent i USA som du kansje tror og 4 Juli er det Amerikanske flagg som vaier i vinden.

  13. Mona 28. april 2013, kl. 11:41

    Tror du har glemt hvorfor vi feirer 17.mai og hvorfor vi bruker våre Norske flagg. Det er Norge sin fødselsdag. Ikke Tyskland, ikke Somalia og ikke Frankrike osv. Hvorfor skal andre land vifte med sine flagg da? Hvorfor kan vi ikke ha en dag ifred uten innblanding fra islam osv?? La oss ha denne ene norske dagen til å feire landet vårt! Med norske flagg!!

    • Frøydis Ali 1. mai 2013, kl. 12:38

      Hvorfor blander du islam inn i det? Majoriteten av utenlandske i Norge er fra Skandinavia og Europa! Og hvis du er så opptatt av respekten for flagget vårt, skal vi kanskje se på hvordan nordmenn maler det i fjeset, i RÆVA, legger seg i sengetøy med flagget på, og noen har endog brent det. Ta heller for deg denne vanæren av flagget før du kaster deg over småbarn som gjerne vil delta med egne tegnede A4 flagg i tillegg til de norske. Makan til sneversyn! ! Få deg en hobby og et liv!

  14. Lene Olsen Sundt 28. april 2013, kl. 13:00

    Godt skrevet. Deler din mening om dette, og deler den på min facebookside, håper det er ok?
    God søndag 🙂

  15. Frøydis Ali 1. mai 2013, kl. 12:31

    Dette er et flott innlegg jeg vil dele videre. Ja hva står man tilbake med som menneske når en håndfull barn på en skole gjerne tegner sine egne landsflagg i A4 format? Ikke som erstatning som mange har ropt og skreket høyt om, men som et tillegg til de norske flaggene de også skal bære. Glad jeg ikke er lærer der og ser skuffelsen i barnas øyne. Detter en dag for å feire friheten,gleden og lykken over å ha et fritt land med frihet til ytring og handling. Hvis vi lar oss skremme av noen barns flaggtegninger , ja da står det dårlig til med oss som enkeltmennesker og nasjon.

  16. Getanimal 3. mai 2013, kl. 07:20

    Hvordan kan vi stole på at bildet med amerikansk og norske flagg som du har plassert inn er fra 4. julifeiring?

    Det er bra at engasjementet er stort i forhold til det norske flagget og 17. mai. Det viser at nasjonsfølelsen er sterk. Nå vil sikkert de som jobber med å underminere nasjonen kalle det for nasjonalisme. Men den type retorikk har blitt brukt som hersketeknikk så lenge at den preller av stadig flere.

    Det er uproblematisk at noen barn stiller med sine tegninger av sine hjemland(!) sine flagg. Samtidig er det viktigere enn noen gang at vi som nasjon kan enes under ett felles flagg. Å tegne en annen nasjons flagg på den ene siden av det norske sidestiller dem. Så det hadde faktisk vært bedre å tegne flagget – man absolutt vil blande inn i 17. maifeiringen – i sin helhet noe mindre, og feste på stangen under det norske flagget. Da oppfyller man respekten ett flagg skal behandles med også. -En annen sak er at det vil unektelig være spesielt å se terrorregimers flagg representert i 17. mai. Som å gå i gudstjeneste med krusifikset opp ned….

Legg igjen en kommentar

