Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

3 år med Lykke

I morgen har jeg vært mamma i 3 år. 3 år med mange oppturer, nedturer, gleder, latter, tårer, frustrasjon og flere oppturer. Men har jeg blitt lykkeligere av å være mamma? Har jeg det?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Jeg var lykkelig før jeg fikk barn. Venninnekvelder med vin, sko med stilett, lønn som kunne brukes bare på meg selv, is til frokost, sene netter på nachspiel, filmmaraton en hel lørdag i pysjamas, spontane reiser, middag når jeg ville og det å sitte i stillhet med avisen og en god kopp kaffe på cafè en lørdag formiddag. Å være uten barn er slett ingen tilstand av ulykkelighet og evig lengsel etter barn. Det er en bedagelig og egosentrisk lykke hvis eneste bekymring var å prøve å få tak i konsertbilletter på kort varsel. Lykken var å kunne sove lenge, dusje lenge, gå på do i fred, ha lysestaker av glass og kunne lese en hel bok uten at sider var revet ut eller fargelagt. Med tusj. Lykken var å rekke bussen til jobb.

Når man har barn rekker man stort sett aldri bussen. Man rekker egentlig ikke så mye når man har barn og ikke har logistikken i orden. Jeg sliter fortsatt med logistikk.

Jeg er lykkelig nå også. Men er jeg lykkeligere? Oppnår man høyeste sum på lykkeskalaen av å skifte bleier, nattevåk, evig legobygging, krigen om påkledning, kjøttboller på gulvet, melk i håret, manglende barnehageplass, skrik, skrål og lakenskrekk. Er det det man kaller å være lykkelig? Blir man lykkelig av å stå opp kl.05:30? Jeg tror ikke det. Å bli vekket med en legokloss i hodet gir ingen lykke.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Å ha barn gir mer bekymringer. Plutselig tar jeg meg selv i å bli bekymret over fremtiden, miljøet, parabener, hodeskader, nok penger på sparekonto og egentlig det meste. Uansett hvor avslappet jeg later å være så er hodet fullt av bekymringer over det meste. Er maten ren nok, kan hun skolde seg på badevannet, var det hette på genseren hun hadde på seg i barnehagen, er brødet sunt nok, spiser vi nok fisk, pusser jeg tennene rett og når vil hun falle og virkelig slå seg. Er jeg en god oppdrager, er jeg en trygg voksen, er jeg en god mamma, er hun glad i meg…? Så kommer tårene. Det var i dag hun virkelig falt og slo seg. Det er langt flere tårer. Før gråt jeg nesten aldri. Nå gråter jeg når jeg ser triste barn, fattige barn, hører «Rocket man» med Silje Guldbrandsen og når jeg sveiper innom bloggen til den berømte fotballfruen hvis mann jeg aldri har hørt om. Slanking, slankepress, kvinnelige forbilder som veier på minussiden og som ellevilt skeier ut med en halv valnøtt til lørdagskos skaper igjen flere bekymringer så vi leser om muldvarpen som fikk bæsjen i hodet og så ler vi høyt. Latteren sitter mye løsere enn før. Jeg ler av de små tingene. Hverdagstingene. Som balansert litteratur med latter.

Jeg befinner meg i en situasjon jeg har fått mer av alt. Jeg er mer bekymret, jeg er mer glad, jeg er mer trist, jeg gråter mer og jeg ler mer. Å være mamma er en lek på kanten av ubalanse der man oppdager at man ikke er mer lykkelig, men finner en annen dimensjon av lykkelighet. Som små, varme hender rundt nakken i en diger bamseklem, når hun som er minst plutselig hører etter den ene dagen slik at man ikke kommer forsent fra dit man er og til dit man skal, en stille stund med en bok, hverdagsdansing midt på gulvet, smilet og latteren når du blåser bort den dumme dagen med såpebobler midt på kjøkkengulvet. Smilet til hun du elsker høyere enn himmelen.

Jeg er ikke mer lykkelig. Jeg var lykkelig også før jeg fikk barn. Jeg har en annen lykke nå, jeg har mer av alt.
Den beste Lykke ♥

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

8 responses to “3 år med Lykke

  1. Jeanett Cecilie 15. april 2013, kl. 21:34

    For et nydelig innlegg! ❤
    Håper dere får en fin dag i morgen på 3 års dagen til lykke! 🙂

  2. Lammelåret 15. april 2013, kl. 22:03

    I dag er det bursdag! Gratulerer med treårsmammadagen!

  3. c'est la vie! 16. april 2013, kl. 08:02

    Dette var en veldig fin oppsummering av hvordan det å bli mamma føltes for meg! Gratulerer med jubileum 🙂

  4. annikken - osloliv 16. april 2013, kl. 10:20

    Dette var veldig vakkert å lese. Gratulerer så masse!!

  5. Malin 16. april 2013, kl. 21:00

    Fint! Gratulerer med dagen til deg, og til Lykke!

  6. Mormor 16. april 2013, kl. 21:09

    Takk for minnene 🙂
    Og tillykke begge to.
    Man blir ikke lykkeligere. 🙂 Men du verden så lykkelig man er med alle sine bekymringer 🙂

Legg igjen en kommentar

