Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Det magiske Tingelingtreet

Klokka 05 på en fredags morgen vekker hun meg for å stolt proklamere at nå er hun stor pia og klar for å slutte med sutta, eller smokken som mange sier. Jeg gjesper, gnir sandpapiret ut av øynene og kreker meg opp av senga. Dette er en gylden sjanse jeg ikke kan gå glipp av for jeg vet at jeg har vært alt for slepphendt med sutta og det er ris til egen ræv. Så jeg kommer meg opp og sier at da må vi besøke Tingelingtreet.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

«Hva er Tingelingtreet, mamma?» Hun ser på meg meg store øyne. Tingelingtreet er et magisk tre der man kan henge opp sutta og så kommer Tingeling for å hente dem. «Bruker Tingeling sutta?» «Nei, Tingeling bruker ikke sutta, men hun henter dem og så gir hun dem til babyene som trenger sutta. Nå kan hun komme å hente dine». Jeg smiler mens vi kler på oss og snakker om Tingeling som har sekken full av sutter fra store gutter og jenter som hun gir videre til alle de små babyene som trenger dem. «DA blir babyene glade!» Hun jubler. «Ja, da blir babyene glade».

Før måsen står opp opp har vi trasket i en halv meter med snø bort til Tingelingtreet. Hun sier at vi er i Vinterskogen og det kan stemme bra det der vi står omkranset med snø og is. Vi kan henge opp sutta i Vinterskogen og så tar Tingeling dem med til den magiske Drømmehagen. «Jeg vil også til Drømmehagen». Hun ser på meg med store øyne og snø til oppunder armene. Dessverre så bor vi i Vinterskogen. Så henger vi opp sutta i treet og hvisker at de må ta godt vare på babyene.

Når hun kommer hjem fra barnehagen venter en overraskelse. Tingeling har hentet alle suttene og som en liten takk har hun lagt igjen vinger.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

2 responses to “Det magiske Tingelingtreet

  1. Tanketrollet 12. april 2013, kl. 22:09

    For en hærrlig fortelling fra en tidlig morgenstund-smokk er ei utfordring når den skal «avvikles»- men en god hjelp for den som har stort behov for sutt 🙂 Men denne historien var tingelingvakker ❤ Ha en god helg !

Legg igjen en kommentar

