Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Pollyanna møter Madonna

Når Justin omsider har forlatt åstedet er det dags for å ta fatt på husmoroppgavene i heimen. Og så har reglene endret seg, igjen….

Å være husmor er ikke husmor nok i seg selv. Nå skal man attpåtil være sexy med en lukt av grønnsåpe, kanel og ferske epler fra egen hage. Ferske epler har jeg ikke så jeg setter skautet på hodet og presser en halv sitron mot halsen. Den lukter litt muggen, men det er i det minste en type frukt og en vassekte husmor skal lukte frukt når hun både kan luke i bedet og melke kua. Å være husmor var mye enklere før. Da kunne man bare sette alle 10 ungene i arbeid. Da hadde man tid til å være sexy og bruke dagen til å drysse kanel i håret så man alltid luktet som gjærbakst og slåttegrøt.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Å stelle seg til en sexy husmor er en tidkrevende affære. Hvordan får disse damene tid til å vaske, rydde, bake, luke, stelle, tørke, rydde litt mer, lage mat, vaske klær, hus, hjem, mann og barn? Bare det å bli sexy tar nesten halve dagen og vel så det når klokka har passert 14 og oppvaskmaskinen fortsatt er okkupert av rene kopper og kar. Kanskje det er husmorjobben i seg selv som er sexy, men hva er egentlig så sexy med matrester og hår i sluken? Det begynner å svi på halsen. Det var nok ikke så lurt med sitron. «Man må lide for skjønnheten». Jeg kan høre ordene til mormor puste meg i nakken så jeg tar meg sammen slik en ekte husmor gjør. Hun tar seg sammen, er perfekt og har ting på stell. Kanskje knestrømper vil gjøre susen på sexyskalaen når hybelkaninene skal bort?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Jeg kjenner meg lite sexy som husmor og jeg er sliten etter dagens økt. Å være sexy og å være husmor er to oppgaver som er alt for slitsomt for en enkel jente på bygda. Slår man disse to oppgavene sammen blir det uoverkommelig. Er det noe i veien med innstillingen min? Jeg tror kanskje det når jeg sliter med å finne et snev av sexy i vaskefiller, gjærbakst som sitter under neglene i ukesvis, dovask og en real revolusjon i fryseboksen. Det kan være fordi jeg ikke lukter friske epler, tenker jeg. Eller har jeg blitt lurt? Har jeg blitt lurt av trauste husmødre som innbiller seg selv at husvask er sexy? Vel, de lurte nesten meg også. Jeg tror jeg må sove litt så nå.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

