Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Fri i mellomrommet mellom ferie og hverdag

Å ha ferie er noen ganger ganske så slitsomme greier og når siste feriedagen kommer tar jeg meg en velfortjent pause mellom ferie og hverdag. Jeg bevilger meg selv en dag fri fra ferie. En fridag fra pusslespill, tegning, trass, ute-stemme inne, maling, perling, hopping, mer ute-stemme inne, «MAMMA!!», fotball og dansing i prinsessekjoler med Prinsesse Vill-Ikke midt på gulvet. I dag er det bare min dag. 7 timer kun til meg selv. Fordi jeg fortjener det.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Å være alenemamma, singelmamma, frittstående mamma og enestående mamma er en enmannsbedrift der man stadig står i fare for å bli utkonkurrert av ekstrahjelpen når hun finner sin egen selvstendighet etterfulgt av høye rop og tramping i gulvet. Det forundrer meg ofte hvor mye lyd den finnes i en snart 3-åring. Det hadde gjort seg med to ekstra ører slik at jeg kunne tatt mine med meg ut en tur til litt stillhet før jeg utvikler tinnitus og et innvendig selvutslettelsesvåpen. Noen dager er mer selvutslettende enn andre. Det er på slike dager jeg verken rekker å dusje eller å drikker mer enn en halv kopp kaffe. Vel, det finnes de som har det verre enn meg, tenker jeg for å løfte meg selv opp til nok en runde med perler på gulvet og melk i håret. Jeg elsker henne. I dag elsker jeg meg selv og mine 7 timer. 7 hele timer til å dusje, drikke kaffe, handle, skifte på senger, finne frem pensumbøker og å nyte stillheten.

Jeg kan ikke huske sist jeg dusjet lenge så jeg dusjer helt til det nesten er tomt for det varme vannet. Å kunne dusje uten å bli avbrutt av «mamma! jeg er tørst!», «mamma! pus tar leken min!» og «mamma!! hvor er du?!» er en sann befrielse. Å kunne koke kaffe i stillheten og å ta en pause i vintersola på trappa er dagens hjertelim. Jeg elsker henne. I dag elsker jeg litt ro og stillhet. Jeg elsker en hverdagspause fra å være mamma. I 7 timer er jeg bare meg selv og det gjør godt. Det gjør godt å kunne gå på do i fred. Som alenemamma 365 dager i året så er det å kunne gå på do i fred en luksus og det nærmeste man kommer en fest i hverdagen. I dag har jeg og den nye pusen fest i stillhet på trappa. Jeg kjenner roen komme med nye fregner på nesen.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Det er tøft å være alene om alt. Det er tøft å skulle balansere mammarollen, hus, hjem, studier, trass, oppturer og nedturer, mat, klær, legging og alt som hører med. Rom for å bli sliten og lei finnes ikke når man hele tiden er på vakt. Jeg er en enmannsbedrift som i dag tar 7 timer velfortjent ferie. Jeg tror jeg fortjener det for selv om jeg elsker henne så må jeg ikke glemme å elsker meg selv litt også. Så jeg lader batteriene med å farge håret og å lakke negler mens jeg skyver bort den dårlige samvittigheten som hele tiden hvisker at jeg kunne hatt henne hjemme når jeg har fri, jeg kunne hatt henne hjemme når jeg har fri…. Den går som et mantra i hodet mitt. Hvorfor er det så vanskelig? Hvorfor klarer jeg ikke en liten time-out fra hverdagen uten dårlig samvittighet? Er jeg virkelig på vei til å utslette meg selv? Er jeg bare mamma og student? Har jeg ikke rom for noe mer?

Jeg bestemmer meg for å bli flinkere til å ta vare på meg selv. Til å ta pause og til å gi litt rom til meg selv. Et rom som er stort nok slik at jeg slipper å sovne av utmattelse på sofaen hver kveld etter at hun har lagt seg, så jeg slipper mørke ringer rundt øynene og så jeg slipper dårlig samvittighet når jeg ærlig må innrømme at jeg er litt sliten. Ja, jeg er litt sliten. 7 timer er kanskje ikke nok, men det er en begynnelse og det gjør godt å kjenne på følelsen av å savne henne, å kjede seg uten henne og å glede meg til å hente henne igjen. Om litt. Først mer kaffe i sola med pus og stillheten. I dag skal jeg nyte å ha fri i mellomrommet mellom ferie og hverdag.

10 responses to “Fri i mellomrommet mellom ferie og hverdag

  1. Sara 2. april 2013, kl. 14:30

    Er du sponset av Isadora?

  2. HanneM 2. april 2013, kl. 15:14

    Det høres ut som den ekstra fridagen var ekstra fortjent. Jeg elsker å ha ferie, men jeg trekker alltid et lettelsens sukk når ferien er over og ungene er dratt på skolen igjen. Nå er begge tenåringer. Da de var mindre, kunne jeg finne små pusterom når de hadde lagt seg. Nå legger de seg senere enn meg, i hvert fall i feriene. Selv om jeg ikke er alenemor, faller mye av ansvaret for ungene på meg. Jeg er nok en skikkelig hønemor.

    • ca.strømsnes 2. april 2013, kl. 19:03

      Ferie er bra og ferieslutt er også bra, hehe;) Det er godt med en liten pause og en liten pust i bakken, uansett om man er alene eller ikke, kun fordi vi fortjener det :)!

  3. Kristinpistin 2. april 2013, kl. 17:22

    Den fridagen (& mange flere med den!) har du nok fortjent, og det så til de grader! All ære til deg og alle andre aleneforeldre der ute *kryss i taket*. Her er jeg også til mange tider veldig sliten (spesielt etter familieferie kanskje..), og jeg er jo ikke alene om ansvaret heller.
    Ellers kjenner jeg meg godt igjen i den konstante dårlige samvittigheten, den gnager uansett om man er hjemme (for studiene/jobben) eller på studiene/jobben (for den/de der hjemme/i bhg/på skolen)…I tillegg minnes jeg stadig på at jeg aldri fikk ringt deg tilbake etter den hyggelige oppringingen din på barselavdelingen…(det gnages i samvittigheten for den også, skal vites…!).
    Håper du kan tilgi meg for det (det er jo nå på lørdag sikkert nesten 1 år siden…) og håper ellers du og Lykkesnuppa har det bra der oppe i nord…Håper også at vi møtes igjen, og at det ikke går så altfor lang tid før det skjer!

    Masse klemmer fra Kristin & Andreas i Oslo-byen 🙂

    • ca.strømsnes 2. april 2013, kl. 19:07

      Heisann!! Så koselig med en kommentar fra deg :)! Håper alt står bra til og tenk at han snart blir 1 år. Store gutten ♥
      Tror vi bare må bli flinkere til å legge litt bort den dårlige samvittigheten og ta en dag av gangen. Tiden går kanskje litt saktere på den måten. Kanskje? 😉

      Mini-Emil har det bare bra. Blitt en habil skigåer og er fortsatt, og for alltid, bestepia mi ♥ Ringer på lørdag!!

      Klem

  4. Malin 2. april 2013, kl. 20:52

    Jeg trenger også sånne dagen innimellom. (selv om jeg ikke er alene om alt) jeg tror ikke jeg hadde fungert uten noen pusterom helt for meg selv.

  5. Mumnimamma 4. april 2013, kl. 17:01

    Ååå som jeg savner tida som alenemor. Jeg elsker mannen min, men det e så godt å være aleina med ongan. Tida går sakter da, og vi har ei helt Anna ro i oss æ og guttene. Glede mæ te neste gang far i huset reise bort aleina;)

Legg igjen en kommentar

