Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Strevsomt med ski

På den første offisielle påskefridagen gjør jeg meg klar til årets første offisielle påskeaktivitet: Ski. Ski er ikke min favorittaktivitet, men den tilhører påsken og når jeg drar frem gode skiminner opp av sekken så blir jeg ganske så oppstemt. Det blir en bra påske i år.
Det er stille ute og føret er ganske så bra. Dette skal gå som en lek, tenker jeg, mens jeg målbesvisst setter kurs. Her skal det skishoppes!

Å kjøpe ski er ikke bare bare. Først er det valget mellom smørefrie eller smøreski. Etter å ha fått en rask innføring i skismøring innser jeg at det mest sannsynlig kreves en bachelor i både ski, smøring og føre så jeg går for smørefrie ski. Merke, lengde, vekt, hva skal skiene brukes til, løypeski, ski med stålkanter, skipakke, rottefellabindinger, staver, hvilke staver og sist, men ikke minst: Farge. Hun som er minst vil ha rosa ski. «Jeg elsker snø. Jeg elsker fjellet og jeg elsker rosa ski» proklamerer hun ved frokostbordet. Jeg lurer på om jeg fikk med meg feil unge hjem fra sykehuset?
Hun ler så hun mister balanser og lander flatmark på gulvet. Joda, hun er nok min. Jeg ler med henne.

Å finne små smørefrie ski i rosa er det minste problemet. Mannen i butikken er svært så behjelpelig. Han fikser ski, staver og sko på en smell. Så er det min tur. Hva vil jeg ha? Hva vil en godt under middels aktiv skigåer ha? Noe som har hjul i oppoverbakkene. «Nei, det var vi dessverre ikke». Mannen i butikken ser litt rart på meg og smiler litt på skakke. Jeg vil ha smørefrie ski. Det har han dessverre heller ikke. Vel, bortsett fra ett par i knallgul og orange. Jeg skal gå på ski, ikke lyse opp løypa, så jeg takker for hjelpen, betaler de små skiene og setter kurs mot neste stopp.

Enten er skiene for lang, for korte, tåler for lite vekt, må smøres, koster langt over en månedslønn eller passer ikke inn i sporet. «Det er så enkelt å smøre. Du klistrer bare på….. dra av…. under -2… blå swinx…korke….tape… klister…..» Jeg blir svett og haster videre. Å smøre er jo en heldagsjobb og da vil vi aldri rekke ut på tur om jeg skal kjøre hele smørbrødvalsen hver gang sola titter frem. Jeg må ha smørefrie. «Men du veier for mye til de skiene der!» Jenta i neste butikk sukker oppgitt. Jeg er visst en vanskelig kunde for når skiene omsider passer er skiskoene for store. Staver? Nei, det har vi ikke, er beskjeden i butikk nummer 3.

Vel hjemme igjen etter en hard økt har jeg bilen full av ski, skisko, staver, noe glidegreier og en glassflaske med Cola. Butikk nummer 4 ga full uttelling så nå kan jeg ta en velfortjent pust i bakken. Å kjøpe ski er søren meg langt mer slitsomt enn å gå på ski. Jeg lener meg tilbake i solveggen der sola har gått ned for dagen. Nå har jeg gjort mitt. Nå kan påsken begynne!

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

2 responses to “Strevsomt med ski

  1. Lammelåret 19. mars 2013, kl. 20:14

    Lykke til!
    For min del er gul marsipan i kyllingform det eneste som skal til.

    • ca.strømsnes 19. mars 2013, kl. 20:52

      Hoho 😀 Hadde holdt for min del også, men når hun som er minst vil ut på ski så føyer jeg meg og jeg kjenner at jeg faktisk gleder meg. Merkelige greier 😉

Legg igjen en kommentar

