Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

I stillhet og mørke på vidda

Godt innpakka i ullpledd ligger jeg på sofaen sammen med vårt nye familiemedlem i et lite nøste og ser tvbildene fra vidda flimre forbi. Det er kaldt og det er mørkt ute med snø i lufta og rim i barten på han som suser forbi hengende fast i hunder med slede. Jeg trekker pleddet tettere om meg. Det ser kaldt og skummelt ut. Mørkt, kaldt og skummelt.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

I mange år bodde jeg midt i tjukkeste Oslo. Jeg var aldri redd. Med den blå damesykkelen fra 80-tallet kom jeg meg frem over alt både dag og natt, i mørket fra Grønland og før måsen sto opp fra St.Hanshaugen. Jeg var aldri redd. Fremmede mennesker, biler, mørke gater, kriminalitet og ukjente lyder. Jeg var aldri redd. Rart at ensomheten og mørket på vidda fremstår som langt mer skummelt enn det å vandre hjem fra sentrum etter lønningspils en fredagkveld i Oslo som topper statistikkene over mye rart. I middels trange olabukser og høye stillettsko vandret jeg hjemover med sykkelen i hånda. Å sykle etter å da drukket øl er ikke bare ulovlig, men også ganske dumt. Jeg var aldri redd for jeg var aldri alene og det var aldri stille. Det var alltid noen som kanskje brydde seg. Kanskje? Mellom fylle folk, småunger, biler med høy musikk, en ensom narkoman, skriking, roping, latter og sorg var det kanskje noen som ville se deg. I folkemengden er man beskyttet. På vidda er man alene. Helt alene i stillheten.

Er det å være helt alene skummelt? Er stillheten skummel?

Stillheten er litt skummel. Alt kan skje når det er stille. Stillheten skaper et vakuum man nesten kan ta og føle på. Man glemmer å puste fordi det er stille mens man venter på at noe skal skje. Det skjer alltid noe når det er stille og det er ventetiden som er uholdbar når man ikke vet hva som skal skje. Man kan ikke se det i mørket. Det er skummelt. Snøen ute tetter seg til. Jeg skjønner ikke at de våger. Alene der ute på vidda. I kulda, mørket og i stillheten. Det lille nøstet trekker seg lengre opp på fanget og maler varmt på ullpleddet. Ute er gatelysene tent som et signal på at det er folk her og at jeg er ikke alene. Jeg kan puste uten å stoppe og uten å vente.

Naturen er vill, fri og så uendelig uforutsigbar. Den er fremmed. Det fins ingen spilleregler og vi spiller ikke alltid på lag. Naturen skaper sin egen musikk. Hundene skaper sin egen musikk og kanskje Trine traller noen toner av «ytterst i verden, ytterst i vest….» mens Lars nynner på en gammel 70-talls schläger og Harald lager vindt i trærne mens han blåser gørra ut av barten. Musikken i hodet med bilder av utsikten så langt øyet rekker av snø, is og seier i sikte. Sleder som går i ett med sporet. Kanskje er stillheten musikk i seg selv? Tv-bildene er slutt og jeg kryper til køys tett inntil hun som er minst. Det er stille nå og jeg bestemmer meg for å begynne å like og å omfavne stillheten. Den er kanskje ikke så skummel? Til bilder av hunder med sleder til naturens musikk tar jeg min obligatoriske hvile mens de der ute enda ikke er kommet halvveis.
I stillhet og i mørket.

2 responses to “I stillhet og mørke på vidda

  1. Ingrid Marie 11. mars 2013, kl. 23:04

    Jeg har alltid likt å lese. Men må innrømme at jeg for tiden skummer meg igjennom det meste, og at bøkene som jeg virkelig ønsket meg til jul for to år siden, fortsatt står ulest i hylla. Jeg finner ikke lenger roen i lesingen, ikke lenger noen som klarer å holde meg fast, og akkurat det må jeg si at jeg virkelig savner. Likevel kjenner jeg igjen noen av de gamle følelsene når jeg leser innleggene dine. Innimellom er det som om tiden stopper opp. Jeg leser sakte, hvert eneste lille ord, hvert eneste lille komma, bare for at øyeblikket skal vare litt lenger.

Legg igjen en kommentar

