Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kreative dager med empowerment teater

Når tirsdag kommer og sjokket over fusjonen har lagt seg er vi i full sving igjen når vi bytter ut «all you single ladies» med «all you old people» mens vi rister på rauva så isjiasen river til Gangnam Style og Waka Waka. Skal man underholde 60 ungdomsskoleelever så nytter det ikke å ta seg selv så høytidelig. Jeg føler meg som Gira-Shakira på AFP og jeg tror jeg liker det.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Empowerment teater står på plakaten i 4 uker når jeg virkelig oppdager at det å være student i barnevern er ufattelig gøy. Å kunne leke seg med bilder, former, stillhet, dans og latter for å kunne sette fokus på langt mer alvorlige tema, som for eksempel mobbing i skolen, er en fantastisk måte å jobbe på og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hørt om dette før. Hvorfor har jeg aldri hørt om usynlig teater eller bildeteater? Eller har jeg det uten å vite om det? Å få 3 hele uker til å være kreativ og så 1 hel uke med 60 ungdommer for å gjøre dem bevisste og å gi dem verktøy til å mestre og til å myndiggjøre seg selv og gruppen er helt fantastisk. Vil de ta standpunkt? Vil de la seg rive med av generalprøven på virkeligheten? For det er nettopp det empowerment teater er: En generalprøve på virkeligheten der skillene skal hviskes ut og man skal ta plass som hovedpersonen i eget liv og finne konstruktive strategier for å kunne takle ulike problemer og ulike former for undertrykkelse. I empowerment teater er ingen deltager eller tilskuer. Vi gjør det sammen der alle får spille en hovedrolle og der ingen skal stå på sidelinjen som en passiv tilskuer.

Jeg ruller rundt på gulvet i en spasmisk krampedans. Vi har avansert opp til Harlem Shake i live- og teaterversjon. Jeg følger på med musikken mens jeg ikke har den ringeste anelse om hva jeg driver med. Magemusklene vrir seg i krampe og merkelige lyder kommer ut av munnen min. Jeg tror det skal forestille en form for latter, men jeg er alt for sliten og alt for oppspilt. Den kollektive latteren sprer seg i salen. Vi er sammen og vi ler sammen. Empowerment teater har gjort noe med oss også og jeg liker det. Jeg tror vi alle liker det.

Når fredag kommer er jeg nesten helt ødelagt både i armer, ben og i ørene. Jeg pauser fra Gangnam Style og roer ned Gira-Shakira med å betale regninger og å potte om noen grønnplanter. Det er fint å komme tilbake til hverdagen igjen for å trekke pusten i 3 dager for på mandag er det på`n igjen med teater, dans, latter og kreativitet. Skulle ønske vi hadde mange slike uker i året, men akkurat nå føles det godt å legge bena på bordet til en litt roligere versjon av livet.

Legg igjen en kommentar

