Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ærlige spørsmål krever ærlige svar

«Mamma, hvorfor sier hun at det ikke vil gjøre vondt når det kanskje vil gjøre vondt? Lyver hun?» Jeg er 4 år og sitter på venterommet sammen med mamma. Jeg har min første tannlegetime og mamma har på ærlig vis fortalt meg hva som skal skje og at det kan gjøre litt vondt, som sant er. Den andre mammaen sier at det ikke vil gjøre vondt i det hele tatt og som 4-åring lurer jeg på hvem som lyver. Min mamma eller den andre sin mamma? Femten minutter senere har jeg svaret og min mamma snakket sant for det gjorde litt vondt, det gikk over og jeg fikk velge meg en liten premie i gave. Jeg er stolt av oss begge to.

«Mamma, gjør det vondt?» Mange år senere befinner jeg meg i samme situasjon på den andre siden når 2-åringen i huset skal til sin første kontroll hos tannlegen. Gjør det vondt? Jeg har ikke lyst til å svare for jeg vil ikke at hun skal bli redd, grue seg eller ikke ville gå. Hva om jeg ikke sier noe? Da blir hun redd, utrygg og vil kanskje ikke gå tilbake når hun oppdager at det kan gjøre litt vondt og at mamma er en løgner som ikke forteller sannheten. «Det kan gjøre litt vondt», sier jeg. Jeg kan ikke lyve. Hun fortjener et ærlig svar på et ærlig spørsmål. Hun nikker og så fortsetter hun å leke.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Barn tåler ofte å høre sannheten. Man trenger ikke alltid pakke ting inn og man trenger ikke kalkulere sjokkopplevelser når barna faktisk oppdager at joda, det gjør litt vondt å ta blodprøve og det kan være gjøre litt vondt hos tannlegen. Paradokset er at når barna gjør ting vi ikke vil at de skal gjøre så er vi kjapt ute med utestemmer når vi nærmest brøler at poden skal komme seg ned fra bokhylla for om du ramler ned så blir det skrekkelig vondt. Vi har ingen problemer i slike situasjoner med å male noen ganske så flotte bilder av bakhodets tilstand etter å ha ramlet ned fra bokhylla eller å sykle uten hjelm, men straks vi vil at barna skal gjennomføre noe vi som voksne kan tenke er ubehagelig så lyver vi når vi forsikrer om at neida, det gjør ikke vondt. Det går så bra bare du sitter stille.

Å undervurdere barn er å overvurdere seg selv. Barn trenger ærlige voksne som er til å stole på og som faktisk kan si at «joda, det kan gjøre litt vondt». Jeg er til å stole på. Jeg sier det som det er, ikke for å male brutale bilder uten å tilpasse etter alder, men jeg lyver ikke. Jeg håper ikke at jeg lyver så jeg legger til at om tannlegen ikke har en skuff med en liten leke i så skal vi kjøpe en liten leke etterpå for å feire at hun har vært hos tannlegen for første gang. I tillegg til å være fan av sannheten så er jeg også fan av å feire og når sola for første gang viser seg i sin helhet over byen viser hun stolt frem den nye leken til en forbipasserende mann på parkeringsplassen. «Jeg har vært hos tannlegen», sier hun stolt. Det var en god opplevelse uten sjokkopplevelser.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

One response to “Ærlige spørsmål krever ærlige svar

  1. Gry K Lilleng 28. februar 2013, kl. 14:28

    Så deilig å høre !!! Ja!!!
    En av de største feilene mange foreldre gjør er å tro at de kan beskytte barn fra all smerte og ubehag.
    Da min eldste datter var 6 år, så ble hun et skilsmissebarn. Husker at hun i perioder hadde det svært vondt, gråt mye. Jeg sa: «Ja kjære, det gjør vondt. Det kommer til å gjøre vondt resten av livet ditt, men ikke hele dagen, ikke hver natt, og jeg skal være her for deg.»

    I dag er hun er sterk kvinne,som til stadig utfordrer seg selv ved å gå nye veier…

Legg igjen en kommentar

