Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

En usminket hverdagsmamma

Å være mamma er en hard sport som krever mye trening, øvelse, trening og atter øvelse. Ikke bare skal man lage all mat fra bunnen av, man skal ha et hjem som ikke bare er shabby, men også chick, man skal arrangere overkreative bursdager, ha hjemmestrikk, man skal trene og man skal alltid se bra ut til en hver tid. Man måles etter hvor fancy matpakkene er og hvor mange Reima votter poden klarer å fremskaffe fra Bergans sekken. Å være mamma handler ikke bare om omsorg, kjærlighet, ei varm hand og høytlesning på sengekanten. Å være mamma er å utøve en sport der overmennesket skal perfeksjoneres og jeg henger med så godt jeg kan. Vel, sånn bortsett fra at jeg snoker litt i Toro-posene, enda ikke har arrangert barnebursdag, ikke strikker og trener på minussiden. Jeg er mer shabby enn chick og matpakkene? De er i det minste på plass.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

MED ekte appelsin. Vi satser tungt på ekte frukt når det skorter litt på andre fronter. Som mødre flest så leser også jeg aviser og ukeblader så jeg har fått med meg at 100% appelsin er de beste appelsinene. Hva skulle man gjort uten ukebladene?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Bedagelig kaos. Det er en passende beskrivelse på hvordan tilstanden i heimen er fra vi står opp til vi kommer oss ut døra. Kaffekoking, sofakos i pysjamas, frokost, litt kos med katten, stell og kaotisk stress på slutten når jeg innser at vi nok en gang har disponert tiden helt feil. Rekker jeg å sminke meg? Nei. Er det så nøye? Nei. Hvor er buksa mi? Og sokkene mine….. «Har du pusset tennene?» Vi må dra nå. Hvor er klærne mine?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Ut av døra i det vi måtte finne og jeg finner god trøst i at å løpe rundt etter klær er god trim. Jeg er en god mor som trimmer tidlig på morgenkvisten. Rekker jeg å poste en Facebook-status om det? Jeg innser at en treningsstatus fra en mor som leverer barnet i barnehagen iført pysjamasbukse kanskje ikke er på den troverdige siden så jeg lar det være. En helt vanlig og normal morgen er ikke så mye å rope høyt om. Hvor er ungen? «Kommer du?» Hun leter etter Sara den lille løven som er oppkalt etter Simba og Kiara i Løvenes Konge. Neida, vi ser ikke så mye på film. Å se mye på tv og film er ikke bra. Det har jeg også lest i ukebladene som skriver om hvordan man skal bli den veldreide og solbrune perfekte mor med pefekte barn som har kreative matpakker smurt av en velsminket mor med moteriktige klær og pent hår. Jeg sliter med å følge oppskriftene fra ukebladene når huden er vinterblek og håret mitt fortsatt har sovesveis. Kanskje jeg burde tatt lua på?

«Kommer du?» Trøtt står jeg i døra, usminket og kledelig kledd i pysjamasbukse og boblejakke. Jeg er en usminket hverdagsmamma som melder avbud til matpakkekonkurranser og sminkeshow. Kanskje det er derfor jeg fortsatt er singel?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

