Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Sikkert som banken? Vi leker ikke butikk

Banken. Banken er den som ordner opp, setter inn penger, betaler regninger, overfører penger, oppretter konti og smiler vennlig på vei inn og ut. Banken er den snille mannen som tømmer sparegrisen på Den Store Bankdagen og banken er den snille damen som hjelper til når man kommer i en skvis. Ingenting er så sikkert som banken for banken ordner opp. Eller? Var det slik det var? Ja, det var slik det var.

Nå er det avsender av pengene som setter dem inn på min konto, det er jeg som logger meg selv inn på kontoen min, det er jeg som betaler regningene, jeg overfører penger, jeg oppretter nye konti og jeg setter opp spareavtaler. Vil jeg tømme sparegrisen så kan jeg gjøre det selv i den store automaten, men jeg må tilstå at jeg har ikke hatt sparegris siden jeg var barn. Jeg har faktisk ikke besøkt banken min siden banken het Christiania Bank og Kreditkasse. Jeg klarer meg selv og er en ganske så grei kunde med ett enkelt Visakort som jeg verken overtrekker eller mister. Ikke flyr jeg ned dørene i den lokale filialen, maser om lån eller bruker utestemmen i telefonen når nettbanken ikke fungerer som den skal. Jeg pussler med mitt og gjør det meste av jobben selv i fred og fordragelighet. «Vi må premiere», sier banken og bevilger seg selv en fin premie i form av den nette sum på 684,- som de trekker ut av kontoen min. «Vi leker ikke butikk», sier banken og klapper seg selv på skulderen for en vel utført jobb.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Det koster meg nesten 2 kroner om dagen for å være kunde i Nordea. 2 kroner om dagen er kanskje ikke så mye tenker du, men om alle kundene betaler rundt 2 kroner hver dag så blir det mye penger til slutt og da har vi ikke engang kommet til hva enkelte betaler i renter og gebyrer på diverse lån de måtte ha. Jeg har ingen lån, men jeg har vært kunde i 15 år og 2 kroner om dagen i 15 år blir den nette sum av 10950,- Det er summen for å ha en bankkonto, ett Visakort og tilgang på nettbank. Det koster å drive nettbank, det skjønner jeg, men at det skal koste meg 684,- i året er vanvittig når jeg faktisk gjør det meste av jobben selv. Jeg mistenker at banken ikke liker å ha meg som kunde siden jeg må betale såpass mye for å plassere pengene mine hos dem.

I 15 år har jeg vært en lojal kunde og jeg vegrer meg for å bytte bank. Egentlig liker jeg banken min, men jeg taper penger på dette prosjektet, dessverre, når min lojalitet premierer banken med 684,- kroner i året. Jeg har valget og jeg bestemmer meg for å benytte meg av det. Jeg leker heller ikke butikk.

(etter at dette innlegget ble skrevet ringer banken med beskjed om at de vil refundere halve årsprisen. banken og jeg er venner igjen. puh!)

Legg igjen en kommentar

