Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Trassighet

Samme dagen som Finnmark AS stenger på grunn av dårlig vær våkner jeg til nok en fabelaktig dag i «selvstendighetsperioden» som det visstnok så fint heter. Jeg kaller det «tannkrem-på-gulvet-og-spirittusj-på-veggen»-fasen med åpen kjøleskapdør der jeg står opp fem minutter etter henne til melkesøl utover hele gulvet. Hun har begynt å forberede frokost. Det er fint og så sukker jeg i smug på badet mens hun spiser. Jeg vil ikke drepe den lille hjelperen hun har i seg for jeg antar at det vil slå tilbake på meg selv når hun blir 13 år så jeg pleier det som pleies kan og så roser jeg henne når hun rydder av etter frokost. Kjenner jeg gleder meg til hun kan klare å holde en melkekartong uten å søle og når hun skjønner at tusjing på veggene er en uting. Inntil da bunkrer jeg opp med skuremiddel og setter alle kluter til.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

«Selvstendighetsperioden» kommer ofte med trass som visstnok ikke lengre heter trass, men noe annet som jeg ikke helt klarer å huske. Trass er ut og ikke-eksisterende har jeg lest i en eller annen avis, men når hun hylende åler seg ut av vinterdressen og HØYLYTT proklamerer gjennom snørr og tårer at hun ikke vil ha på vinterdress og at hun ikke under noen omstendigheter skal i barnehagen så kaller jeg det trass inni meg. Jeg biter meg i tunga og nærmest presser henne inn i dressen. I dag har vi ikke tid til tull eller til forhandlinger. Når Finnmark AS er stengt på grunn av dårlig vær så forhandler jeg ikke om utebekledning. I dag er jeg enehersker, tsar, dronning og kongen på haugen. Utedressen skal på! Og sånn blir det. Når hun tror hun får velge skotøy selv kommer smilet på igjen. Hun vet ikke at valgene hun får er kontrollert og valgt av meg når jeg setter frem to par sko som er nesten like, men så lenge hun får velge så er hun såre fornøyd. Neste kamp kommer når vi skal gjennom porten til barnehagen. «Ikke barnehagen!!» Snørr og tårer blander seg med snø og kov.

Det kover som verst når jeg såvidt kan skimte nabohuset gjennom snø og vind. Skulle ikke sola komme snart? Åhh, jeg VIL ha sol. NÅ! Utekaffe og en fridag i sola. Jeg vil, jeg vil, jeg vil!! På med kaffetrakteren, ullundertøy, utebukse, ullgenser, boblejakke, skjerf, votter og lue. Jeg VIL drikke kaffe ute!! På trass sitter vi ute i snøkoven med hver vår nedsnødde kaffekopp, naboen og jeg, og nyter en studiedag med å studere hvor lenge man egentlig kan sitte på trass kun fordi man vil drikke kaffe ute nå som solen burde tittet frem. Vi snakker om været og om barn som har sin «selvstendighetsperiode».
«Det er så slitsomt. Hun er så trassig og sta. Skjønner ikke hvor hun har det fra»……

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

