Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Omgangssykehelvete

Alenemamma og omgangssyken er aldri en god kombinasjon der jeg henger over doskåla mens hun som er minst roper på frokost fortsatt ikledd pysjamas. «Jeg er sulten mamma!» Magen min vrenger seg ved tanken på mat, men jeg klarer til slutt å legge på røret til den store porselenstelefonen og karrer meg ut på kjøkkenet. «Hva vil du ha?» Hun vil ha makrell i tomat. Jeg skjærer brødskiver og åpner boksen….. Vrææl! Lukten vrenger alt som vrenges kan og veien til badet blir kort. «Du kan hente deg en yoghurt» er det eneste jeg klarer å formidle og så hører jeg at hun skrur på tven. Barne-tv er gud gave til en mamma med omgangssyken som ligger i fosterstilling på badet. En stilling jeg har ligget nesten i hele natt uten å røre på meg. Om man rører på seg så vekker man monsteret i magen og det har jeg gjort nå. Omgangssyken er djevelens verk!

Jeg moter meg opp fra gulvet, finner frem rene klær og tusler ut i stua. Pausen varer heldigvis en stund så jeg får kledd på henne og gitt henne frokost med en sjefsavgjørelse om skinkeost på brødskiva. Magen durer på et treskeverk. Jeg holder pusten. Går det? Og så løper jeg på badet igjen der jeg blir liggende og føle meg som verdens verste mamma mens hun som er minst får spise frokost sammen med Peppa Gris. Hun er strålende fornøyd med det for det er slett ikke hverdags at tv kommer på til frokost og hun jubler mens hun sier noe om at hun ikke skal i barnehagen i dag. Jovisst skal hun det bare jeg kommer meg opp og ut ikledd noe annet enn ullongs og t-skjorte.

Midt i rundkjøringen begynner det å buldre og brake. Hvor kan jeg kjøre av? Hvor? Hvor? Desperat leter jeg etter en avkjørsel så jeg kan komme meg ut av boksen for det som kommer opp fra magen kommer nå. NÅ! Og der, nesten rett utenfor banken, rekker jeg å åpne døra så strømmen kan få fritt leide ned i snøen og der forbipasserende kan kommentere at det er rimelig ustabilt å kjøre bil med barn i når man åpenbart er fyllesyk. Mitt eneste tilsvar er å slamre igjen døra. Jeg orker ikke. Ikke i dag.

Vel fremme ringer jeg barnehagen. Kan de hente henne på utsiden? Klart de kan og så leverer jeg henne over i trygge og friske hender. Barnehagen er guds gave til en syk mamma! Vel hjemme sover jeg i nesten 7 timer og i bursdagsgave ønsker jeg meg omgangssykevaksine. På plussiden gikk jeg ned noen kilo og bestiller pizza og tjukkas-cola til kveldsmat med god samvittighet som første måltid på nærmere 30 timer.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

One response to “Omgangssykehelvete

Legg igjen en kommentar

