Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Min, din og vår virkelighet (om å bli Martesjokkert)

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør at folk blir så sinte og får Jupither-pustebesvær fordi rike mennesker har råd til hushjelp og har tid til overs. Er det virkelig en stor nyhet som har blitt kastet på folk som julekvelden på kjærringa. «Hæ?! Har rike folk penger?» og så svarer vi på dette som har blitt kastet på oss med å be vedkommende om å komme seg ned på jorda og tilbake til virkeligheten.
Hvem sin virkelighet?

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Jeg har tidligere bedt Trude om å passe mer på seg selv enn på alle oss andre. Jeg har lært en ting eller to siden dengang. Jeg har også sluttet å la meg provosere så voldsomt av at andre har mer enn det jeg selv har og jeg har sluttet å tro at ALLE kan spare penger. For var jeg noe bedre enn hun som sa at alle hadde råd til hushjelp og redusert arbeidstid når jeg påsto at alle kunne spare penger. Hvilken virkelighet lever jeg i og hvorfor er det så viktig at alle lever i min virkelighet?
Verken Marte eller Trude tar utgangpunkt i mitt liv med en mindre sparekonto, 54 kvm., alenemammastatus, tidsklemma, håndoppvask og studier. De tar selvsagt, som alle oss andre, utgangspunkt i egne liv, det de kjenner og det som er deres hverdag, deres virkelighet. Er det så feil? Det eksisterer mange virkeligheter der ute. Man kan kanskje påpeke en manglende refleksjon over det faktum at ikke alle mennesker lever i den samme virkeligheten og ikke har de samme forutsetningene eller mulighetene, men det er kanskje noe vi selv kan reflektere over med utgangspunkt i vår egen hverdag. Det er verken Trude eller Marte sin oppgave å skulle ta hensyn til alle de titusen virkelighetene som eksisterer her ute før de velger å åpne munnen. At man kanskje burde trene og trimme mer er neppe en sjokkerende eller provoserende hemmelighet som ingen burde si høyt.

Marte lever i virkeligheten. Hun lever sitt virkelige liv her nede på jorda som alle oss andre. Hun lever ikke livet sitt på samme måte som alle andre akkurat som jeg ikke lever mitt liv verken som Marte eller som han tannlause som panter flasker for å ha råd til nye flasker med innhold. Tenk at jeg hadde frekkhetens nådegave ved å tro at alle kan spare penger og at alle har råd bare man prioriterer riktig. Har du også tenkt slik? Har ikke vi alle sittet litt på den høye hesten uten å kunne ri?

Jeg har sluttet å la meg provosere eller sjokkere over at rike mennesker faktisk har mer enn det jeg selv har. Jeg forventer heller ikke ar rike mennesker skal være bedre rollemodeller, smartere eller mer reflektert enn oss som er midt i mellom eller som den som har mindre. Det at mennesker danner seg meninger og synspunkter forankret i egen virkelighet og i eget liv er heller ikke noe nytt. Det at mennesker fortsatt lar seg provosere er for meg ganske oppsiktsvekkende. Er Marte Krogh like skadelig for barn som det Egner visstnok er ettersom voksne opplever sjokk, harme og pustebesvær også over hennes uttalelser og hennes virkelighet all den tid hun verken er, vil bli eller kanskje ønsker selv å være premissleverandør for hvordan vi lever livene våre. Hun åpner munnen, sier noe om eget liv, hvordan hun oppfatter tingenes tilstand utfra eget ståsted, slik vi alle gjør, og hun sier noe om hvordan hun tenker utfra egen virkelighet. Er det så galt egentlig? Blir vi sjokkert over å oppdage at rike mennesker også kan være noe ureflekterte og mest opptatt av eget liv. Opptatt av egen virkelighet. Slik vi selv er…..

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

One response to “Min, din og vår virkelighet (om å bli Martesjokkert)

  1. Lammelåret 12. januar 2013, kl. 22:08

    Godt skrevet og reflektert!

Legg igjen en kommentar

