Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Julenissegrøten

«Næmmen, har du åpnet en julegave? Er det julaften?». «Nei, mamma. Ikke julaften. Akebrett!» Hun sukker og ser oppgitt på meg. Joda, det er et akebrett, jeg må innrømme det. Det var ikke julaften som lå gjemt bak papir med silkebånd. Det var et akebrett og mens jeg forsøker å lokalisere noe som kan minne om grøt, siden det var en av de tingene jeg glemte å kjøpe på min famøse handlerunde, aker hun rundt i stua etter katten. Jul er ikke katten sin favoritthøytid.

På lillejulaften setter vi ut grøt til julenissen. «Nissen har reist langt så langt. Helt fra Nordpolen». Hun lurer på om isbjørnen også bor på Nordpolen og jeg sier at det tror jeg at isbjørnen gjør. «Det er fint for julenissen. Da er han ikke alene på Nordpolen». Hun smiler. Så lager vi grøt.
Grøten består av frokostblanding med rosiner. Det er en godt bevart hemmelighet at julenisser er svært glad i rosiner. Rosiner er en delikatesse for en sliten julenisse og så topper vi det hele med litt melk, melis og kanel. «Nå blir julenissen glad».

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Vi hutrer oss ut til den lille skogen som er en busk nederst i hagen der vi setter fra oss grøten med tresleiva og så tenner vi lykta. «Vi må tenne lykta så julenissen vet at han skal komme hit også», sier jeg. «Når han har vært her og spist seg stor og mett i magen så slukker han lyset og drar videre til de andre barna». Hun nikker og sier at han må ikke glemme å sette igjen pakkene. «Pakke til mæi, til mamma og til han Kasper». Vi hutrer oss inn igjen til rundstykker og kakao til kveldsmat.

Det er sent når hun omsider sovner, men når mørket som har vart nesten hele dagen blir enda mørkere blir det stille på det lille soverommet og langt der borte i busken nederst i hagen kan jeg skimte en skygge i mørket……

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

