Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Å finne gleden i oss selv er julen for meg

Hvorfor feier du jul, du som ikke er kristen? Hvorfor feirer du Jesu fødsel med brask og bram når du ikke engang tror på Gud, hans fader? Hva er det egentlig du feirer du da?

Over hele verden, så langt tilbake vi kjenner historien, er vintersolverv feiret med bål, fakler, lamper, talglys og fyrverkeri. Solen skulle hjelpes til å vokse på ny. I før-kristen tid feiret man solgudens gjenfødelse etter vintersolverv. Hinduistisk tradisjon har markert 25. desember som solguden Mitras festdag siden år 1300 før Kristus. Romerne feieret solvervsdagen den 25. desember ved å gå gjennom gatene med lys og fakler. I Norge ble julen feiret allerede for over to tusen år siden som en kombinasjon av solvervsfest, fruktbarhetsfest og fest for de døde.
Ordet jul kommer av joulu eller jól. Guden Odin ble også kalt Jólnir, og det var en plikt å blote til Jólnir ved å drikke jul rundt vintersolverv. For vikingene var julen en offerfest for å sikre fruktbarhet for jorda, mennesker og dyr i det nye året. Juleølet, julebukken og julegrisen sto sentralt i deres feiring.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Jul. Klart vi feirer jul. Vi feirer at sola snur, at vi har hverandre, at vi er trygge og at vi har det godt. Vi feirer lyset, livet og kjærligheten. Som alt annet ved jula så er feiringen og årsaken til feiringen overdådig, storslått og fylt til randen av gamle, dog gode, klisjeer. Jesus er ikke en del av dette, ei heller Gud. Jeg og Gud har ikke et forhold, men jeg kan like julenissen selv om han kanskje på mange måter er litt lik Gud når han kun gir gaver til snille barn. Godt at alle barn er snille, ikke sant?

Ordet nisse er et kjælenavn for Nils, som kommer av Nikolaus. Sankt Nikolaus var biskop i Myra i Tyrkia på 300-tallet. Han hjalp folk som var i nød, og ble derfor opphøyd til skytshelgen for barn og ungdom. I mange land er det sankt Nikolaus som kommer med julegavene. Den norske julenissen er en blanding av fjøsnissen og sankt Nikolaus.
Fjøsnissen, eller haugkallen, var mannen som hadde ryddet gården, mannen i gravhaugen. Han passet på folk og fe, og sørget for trivsel og god grøde. Fjøsnissen bodde i fjøset eller stallen, og han var en viktig person som det måtte stelles godt med. På julekvelden måtte man sette ut grøt på låven til nissen. Dersom han ikke fikk grøt, ville han hevne seg på gårdsfolkene. Skikken med å sette ut julegrøt er en rest av den norrøne offertradisjonen.

Julenissen er vår venn. Han er den som kommer med gaver som mandel i grøten på lillejulaften når vi koker grøt som vi setter ut til nissen. «Nissen har reist langt og når han kommer med pakkene så er han såååå sulten i magen. Da må han få grøt». Hun klapper seg på magen og sier at hun også vil ha grøt. Alle skal få grøt. Jeg forteller om julenisseverkstedet, julenissen som har reist langt, så langt, for å gi pakker til alle barna, om reinsdyrene og om grøten som nissen skal spise på den lille steintrappa midt på natta. «I morgen skal vi lage grøt til nissen», sier jeg. For selv om opprinnelsen sier at gavene skal gis på «kalenderdagen» som er nyttårsaften så deler vi, som de fleste andre, ut pakkene på julaften.

Å finne gleden i oss selv er julen for meg. Jul er ikke, for meg, religion eller tro. Det er glede, familie, hygge, kos og levende lys. Spiller ingen rolle hvem som har «hevd» på jula. Vi har alle hevd på jula og vi kan alle feire som vi måtte ønske i våre egne hjem. Jul var opprinnelig ikke en kristen tradisjon og det skal vi ikke glemme. At mange velger å feire på kristent vis har jeg all respekt for, men ikke sett spørsmålstegn ved min feiring og min «rett» til å feire jul. Min jul inneholder ikke religion. Det er ikke rom for det og slik skal det være. Min jul er en jul som er åpen for alle, uansett hvor man kommer fra og hva man måtte tro på.

Med juletreskikk fra Tyskland, med snop fra Finland, med juleøl fra vintersolverv, med julenek fra norrøn mytologi, med julestrømpe jeg ikke vet hvor stammer fra og med julestjernen som kom som en skikk fra Mexico, og med hverandre, glede og levende lys er vi klar for en jul med mange innslag og gode tradisjoner. Det er vår jul, det er din jul og det er alle sin jul. Det er julens magi.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

2 responses to “Å finne gleden i oss selv er julen for meg

  1. Jenny 23. desember 2012, kl. 15:07

    Om ikke solsnu er noe å feire så vet ikke jeg! 🙂

    God jul!

Legg igjen en kommentar

