Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Julegledetradisjon

De beste tradisjoner er de man lager selv og når vi skriver fem dager til jul er det dags for tradisjonen som tilhører avdentstiden.

Ingenting i rute når vi lever i limbo uten stø kurs mot julekvelden. Jeg henger etter med alt, men noen ting kan man ikke glemme eller hoppe over og en god tradisjon må holdes i livet. En viktig tradisjon som i år gir, bokstavelig talt, juleglede. En liten rød og fin juleglede med en vennlig hilsen til den neste som kommer inn i butikken. I år gir vi bort juleglede til han eller hun som vi ikke kjenner.

Vi er alt for sent ute i år og damen i butikken ser litt rart på meg. Hun kjenner nok ikke til tradisjonen, men hun smiler og spør om jeg vil ha den pakket inn. Jeg svarer at det kan hun bestemme selv for jeg skal ikke ta opp noe ekstra av tiden hennes. Det er fullt av mennesker i den lille butikken som bugner av blomster, glede, farger og lukter i alle former og varianter. Hun pakker den inn, setter på kortet og så smiler hun. Hun sier at jeg er snill. Jeg vet ikke akkurat det, men det er en morsom tradisjon. Så betaler jeg for blomsten, som hun pent setter bak disken der den kan vente på nestemann, og takker for meg. «Gud jul», roper hun etter oss. «God jul».

Håper at jeg har julegledet noen jeg ikke kjenner i dag. Det er tradisjon, tenker jeg og smiler. Det er tradisjon og det er en forbanna god en. Så smiler jeg igjen og er glad for at jeg har holdt fast på denne.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

One response to “Julegledetradisjon

  1. Pingback: Tradisjon med varme på en kald dag | Vinterverket

Legg igjen en kommentar

