Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Resirkulering

Den dagen resirkulering endelig når den lille bygda er dagen han slutter i jobben og begynner å kjøre taxi. Resirkulering tar opp nesten all tid. Tid han ikke har når han skal jobbe som folk flest samtidig som han skal dissekere alt av rester i ulike poser med ulike farger i dertil ulike bøtter. Resirkulering er en tidkrevende prosess. Å kjøre taxi er noe han gjør på fritiden.

«Du har alt for mange ord». Hun ser på meg med ordene mine blottlagt på pulten fremfor seg. «Du har så alt for mange ord». Teksten min er stykket opp, ord for ord, med røde streker over som om Kina sin ettbarnspolitikk har vært på gjennomreise. Omtrent halvparten kan kuttes ned, kuttes bort og strykes over. Innholdet er bra og godt, men ordene er for mange. Jeg liker ord. Jeg kan ikke få nok av ord. Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli for mange ord i en verden der ordene ofte er for få og for fattige.
«Du må kutte ned», sier hun. Punktum.

Punktum.

«Du har alt for lange setninger». Hun ser på ordene som danner rekker på papiret. De omfavner innholdet. «Du har så alt for lange setninger». Jeg liker setninger, lange setninger, setninger som man nesten kan miste pusten av fordi man klarer ikke å stoppe og da mister man til slutt pusten når man drukner i ordene og setningene som skyver en over til neste side og til siden etter det igjen. Puh! «Jeg leser Thure-Erik Lund og liker lange setninger», sier jeg. Hun sier at jeg må slutte å bruke komma og bisetninger. Punktum.

Jeg siler og sorterer, dissekerer og resirkulerer. Putter alle de overflødige ordene i en annen boks og gjemmer dem i skuffen. Kanskje jeg en dag vil få bruk for dem? En dag når jeg kanskje kjører taxi på fritiden langs øde bygdeveier.

Punktum.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

4 responses to “Resirkulering

  1. Jenny 9. desember 2012, kl. 04:05

    Nydelig!

    Og jeg er enig. Noen ganger er lange setninger det beste, i alle fall i Thure sine bøker 🙂

  2. Lammelåret 9. desember 2012, kl. 19:27

    Punktum og andre tegn er en privatsak: Sett dem der det passer deg (les: leseren)!

Legg igjen en kommentar

