Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Lys i mørketia

Med Fjällrevensekken på ryggen forsøker jeg å balansere alt når jeg som Semi-Tårnfrid jobber meg avgårde uten stilongs eller lue på den ene dagen jeg virkelig har bruk for det når jeg glemmer av viktige ting i alt kaoset mens jeg jobber, smører matpakker, kjører hit og dit, syr knapper i ulljakker, skriver rapporter, er på kurs og henter i barnehagen. «Mamma kommer hver dag og henter mæi», sier hun og jeg lurer på om hun enda husker den ene dagen da jeg kom for sent. Jeg hadde stilongs på den dagen, tenker jeg, der jeg haster avgårde uten å ha gjort meg ferdig på vei mot fest uten lue og med lår som fryser under olabuksa. Slapp jeg inn katten før vi dro?

foto: Vinterverket

Vi er på andre dagen siden sola ble borte når vi møtes til fest for å feire mørketiden med bål, sang og feststemning ved lavvuen. Jeg rekker det akkurat, uten å tilstå at jeg hadde glemt det av, og når jeg mellom versene hører en lys stemme som sier «en gang til, synge en gang til» varmer det mer enn noen stilongs kan. Hun er min, tenker jeg stolt, og skyver Semi-Tårnfrid langt bak. Jeg vil bare leve akkurat her og nå, uten mas, press, stress, ting jeg ikke får gjort og oppgaver som vokser over hodet på meg mens jeg bruker studiedagene mine til kaoskontroll uten å få begynt på det jeg skulle begynt på. Jeg jobber etter ketchup-metoden der jeg klemmer, ingenting kommer ut, klemmer igjen, fortsatt ingenting som kommer ut og så satser jeg på at alt kommer på siste klemmen. Så jeg klemmer henne godt inntil meg rundt bålet på reinskinn og med en peppekake i hver hånd. «Snart har vi ferie», hvisker jeg til henne. Snart er det ferie.

foto: Vinterverket

Før jeg legger meg tar jeg en lang dusj, oppdaterer kalenderen og legger frem en ren stilongs til neste dag. Man vet aldri hva man har glemt så det lønner seg å være forberedt på det meste for selv på den mørkeste dagen kan det fort gå opp et lys eller to.

4 responses to “Lys i mørketia

  1. Jenny 26. november 2012, kl. 06:28

    Så fine bilder!

    Det med kommenteringen var et problem i mars, ikke nå. Har fikset en del linker i bloggen, derfor dukket innlegget opp igjen.

  2. villkatta 27. november 2012, kl. 13:40

    Fine bilete! Og fine tankar. Leve her og no.

Legg igjen en kommentar

