Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Det døde en bit av Helga Mayer

Jeg ligger i fosterstilling på badet og jeg synger «we are the world, we are the children» mens jeg rugger frem og tilbake i en slags symbiose med meg selv der jeg kan kjenne at Helga Mayer mer og mer glipper taket og selv om jeg holder fast i henne så godt jeg kan så dør hun bit for bit uten at det er noe jeg kan gjøre. Jeg er sjokkert, jeg er i opprør og jeg er apatisk over det totale anarki jeg har vært vitne til der selv verken Bob Geldof eller Bono hadde klart å roe gemyttene når ikke engang Helga Mayer våger å stå frem.

Helga Mayer er hun som er skarp mot telefonselgere, skriver klagebrev, skjenner på lisenskontrollen, tuter på bilistene som kjører forbi i 30-sonen og som ikke går av veien for å bære den muggete osten helt fra disken og frem til kassen bare for å påpeke at «joda, det ER mugg på osten dere selger». Helga Mayer er en venn i nøden som stiller seg både opp og frem når man trenger å stå på krava. I dag døde en bit av Helga Mayer når hun falt sammen i stormen hun ikke klarte å stå imot der hun ble redusert til en menneskeflue av en tilskuer. Jeg gjemmer ansiktet i hendene, puster med magen og strammer meg opp. Skal jeg overleve dette så må Helga Mayer bygge seg opp igjen så jeg slutter å synge, drar bena opp fra badegulvet og stirrer det bleke ansiktet i hvitøyet bak speilet.

Jeg har overlevd min første dag i jungelen der ingen lover fins og det det bruses med fjør og med haler i alle krinker og kroker. De andre står som påler på stødige ben. Jeg vakler. Pust inn, pust ut, pust inn. Jeg har klart meg på min første dag i galskapens jungel, også kjent som kjøp- og salgsiden på Facebook, og skal jeg overleve flere dager som administrator så må Helga Mayer vende tilbake og Espen Lind må skrive en sang til meg.

«We are the world, we are the children……» Pust inn, pust ut.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

