Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Den Store Kinodagen

Hvordan forklarer man konseptet «kino» til en 2-åring? Mens jeg bestiller billetter funderer jeg litt og lander på at det å se stor film sammen med mange andre barn er en grei måte å si det på og jubelen står nesten i taket når hun skjønner at «kino» også kommer med gotteri. Når man er 2 år så er det meste som kommer med gotteri bra og når man er mamma så er man for det meste bekymret for det å sitte stille på en sukkerbombe i den mørke salen. Spent trasker vi avgårde i lørdagsmørket på vei til vårt første besøk hos Kino.

foto: Vinterverket

Setene er store og gode i den lille salen som fylles opp med store og små. I inngangen fikk vi boller og brus, som seg hør og bør når man er på kino for første gang. At boller og brus kommer med Den Store Kinodagen er en detalj vi glatt overser for hun er fornøyd der hun kroer seg ned i den store stolen. «Begynner ikke filmen snart?». Jo, jeg tror den begynner snart og mens reklamen, som var mye bedre før, ruller og går benytter hun tiden til å utveksle gotteri med hun som sitter ved siden av. Bak meg ler folk av reklamen. Ler folk fortsatt av reklamen på kino? Den samme reklamen man kan se hjemme på den lille skjermen, og ja, folk ler av reklame på kino. Jeg humrer litt for meg selv og så begynner filmen.

foto: Vinterverket

Som et tent lite lys sitter hun nesten helt stille under hele filmen. Når hun ler så ler hun høyest av alle, når sidejenta kommenterer på samisk så kommenterer hun også på samisk og når det er litt skummelt så klemmer hun hånden min mens hun lener seg mot meg i den mørke salen. «Vil du sitte på fanget?». Jeg hvisker inn i øret hennes. Nei, hun er stor pia nå og trenger ikke sitte på fanget. Hun er stor pia, tenker jeg, og lurer på hvor tiden ble av. Så klemmer hun enda litt hardere. Jeg smiler og tenker at hun er fortsatt så liten, så liten av hun nesten blir borte mellom esken med Smurfedrops og det store setet.

På vei hjem klapper vi høyt i bilen. Vi kom oss velberget og mer enn det gjennom vårt første besøk hos Kino. Alle de andre kom seg også igjennom det med sinnet og hørselen i god behold. Og når vi triller den blå bilen inn foran huset står velkomstkomitèen klar.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

