Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi sitter heller ruggende i et hjørne med psykologen på hurtigtasten før vi innfører nye tradisjoner

To dager etter at jeg gjenopptar tradisjonen med å ta vitaminer hver dag våkner jeg opp med snørr, hoste og en mindre pen øyekatarr-betennelsessak. Har jeg blitt straffet for avvik i tradisjonen? Jeg mistenker det og trekker dyna godt over hodet igjen.

Hjemme feiret vi alltid farsdag og morsdag med kaffe og kaker, gaver og et lite sukk om handelstandens pålegg om nok en feiring. Så spiste vi mer kake mens mor og far gledet seg over tingene vi hadde lagd og kortene som hadde druknet i glitter og stas. Jeg er vokst opp med at farsdag og morsdag er en vanlig tradisjon, men jeg kan enda huske brummingen fra morfar og hadde han levd før sin tid så hadde nok både innføringen av juletre og påskeegg utgått. Jeg våger ikke å tenke på hva han ville sagt til innføringen av tradisjonen: fredags taco. Å måtte innse at tradisjonene endrer seg og at nye skikker blir innført er slett ikke enkelt for en gammel sjel, noe jeg selv kjenner på kroppen etter at jeg fikk barn. Men er det kanskje egentlig slik at jeg vil gjenoppleve min egen barndom?

Det er ingen av oss som vokser opp slik våre foreldre vokste opp. Verden er i stadig endring og tradisjonene følger på. Jeg kan fortsatt huske mamma som ristet på hodet av barne-tv mens hun fortalte den samme historien om når hun var liten og de samlet seg rundt barnetimen på radio og en flaske brus på deling med tre sugerør i toppen før hun igjen sukket litt over denne tv-tittingen som overhodet var verken koselig eller en tradisjon. Barnetimen var tradisjon. Barnetimen og visa om at alt var så mye bedre før. Vi er alle som våre besteforeldre og våre foreldre for alt var mye bedre før og vi sitter heller ruggende i et hjørne med psykologen på hurtigtasten før vi innfører nye tradisjoner som kun er ment for å suge energien, livsgnisten og pengene ut av oss. «Gi oss Skomakergata og julebukken!», roper vi mens vi fortsetter å rugge oss helt inn til der barndomsminnene ligger gjemt.

Mange tradisjoner burde man helt nok tatt bedre vare på, men er det ikke plass til flere? Kan vi ikke både ha Halloween og gå julebukk. Jeg kan ikke erindre å ha lest noen steder at det kun er tillatt, ved lov, å dele ut gotteri en gang i året. Mørketiden er så lang så lang og ventetiden mot advent er akk så kjedelig. Så hvorfor ikke ha det litt gøy? La ungene ha det litt gøy? Uskyldig morro med gotteri midt i uka må være perfekt i et mørkelagt vinterland, tenker jeg, og selv om jeg holder fast på tradisjonen «ingen is før frokost» på 17.mai, julestrømpen, påskeharen og gullrekka på fredag så har jeg plass til flere. Om ikke annet slik at min datter kan si som voksen: «Da vi var små gikk vi Halloween, det var så kjekt. Ungene nå til dags….. Alt var mye bedre før»

foto: Vinterverket

2 responses to “Vi sitter heller ruggende i et hjørne med psykologen på hurtigtasten før vi innfører nye tradisjoner

  1. Lammelåret 1. november 2012, kl. 20:02

    Det er MENINGEN at vi skal gremmes over den nye generasjonen! Hvordan skal vi ellers kunne skille dem fra oss?

    Jeg skjønner motstanden mot nye tradisjoner, for noen er det slik at det gamle på en måte viskes ut dersom man ikke sitter hardt og fast på sitt. Spørsmålet blir da: Hvorfor gjør de ingenting for å vedlikeholde tradisjoner de elsker?

    • ca.strømsnes 2. november 2012, kl. 12:28

      De gjør jo noe. De melder seg inn i Facebook grupper, men jeg tror ikke de gjør så mye mer siden jeg ikke har sett en julebukk på nærmere 15 år, men med en gruppe på nesten 35 000 mennesker så vil det sikkert bli flust med julebukker i romjula i år. Skulle jeg tro 😉

      Hvorfor må det være enten eller? Så lenge ting ikke skjer på samme dag så kan man kombinere det gamle og det nye. Og nei, jeg har ikke det store behovet for å gremmes. Jeg tenker at hun som skal vokse opp vil gremme seg mer over meg enn jeg over henne, hehe!

Legg igjen en kommentar

