Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hjemlengsel

Ytterst i verden ytterst i vest, kan hende du seile di skute
kan hende du seile tilfeldig som gjest, kan hende du går dær i rute
uansett treng du et punkt som e fast, dær du frakte di skjøre last, det e nokk at d står dær og brenn
en trofast gammel venn

Når Tante Grønn plinger i bjella får jeg en akutt hjemlengsel og når jeg lukker øynene kan jeg høre lyden av fjorden, vinden, se hustakene over lys i vinduene i husene som rommer kjentfolk og god stemning. I dag lengter jeg hjem. Hjem til alt det kjente, det kjære og det jeg jeg har kjært. Nærbutikken man kjenner som sin egen lomme, turstiene, venninner og familie. Latter rundt halvtomme vinglass hos Tante Grønn sammen med Tante Violett helt til hun sovner og vi må trekke lodd om hvem som denne gangen skal ta henne med på sparken hjem. Meierigården med de skumle kyrne, stormåsen, hytta der vi lekte som barn, Storebråk, Mellombråk og Minibråk som er på vei, nachspiel midt på veien, dugnad som innebærer å kaste ting ut av vinduet i 2.etasje, den første sola i januar som vekker bygda til liv igjen, våryre lam som springer i bakkene og en festival med en utsikt som tar deg hele veien hjem.
Late dager i sola på den gamle brygga, mørketiden der bygda holder vinterstengt, stearinlys når strømmen har gått fordi snøen var for tung i år også, rådmannen som intetanende hjalp meg til en A på eksamen, den lille sorte hunden, hun fra Trøndelag og hun fra Steigen, hjemmelagd ripsvin, fniseklubben, han som skifta dekk i snøstormen, vinbilen og såpeglatte veier etterfulgt av noen saftige gloser fra Tante Violett. «Du Gluggen!» Jeg ler for meg selv og selv om jeg trives her jeg er nå så savner jeg hjem i dag. I dag savner jeg hjem. Hjem til dører som ønsker velkommen med nykokt kaffe.

Har du fyr, har du løkte langs din vei
har du fyr, et signal om riktig lei
ei lampe som gløde i mørke og lose dæ ut og frem
som tar dæ bort og hjemmefra,
men også tar dæ hjem

foto: Vinterverket

(tekst i kursiv: «Har du fyr», Ola Bremnes )

Legg igjen en kommentar

