Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

PMS? Selvsagt ikke!

PMS? Jeg ler av alle som påstår at de har PMS. Jeg ler høyt og rått av alle som bruker denne ynkelige unskyldningen til å kunne oppføre seg som en dritt for så å trøkke i seg mengder med sjokolade en hel uke i måneden. «Åhh, pms», sukker de før de fortsetter på sin ferd som bulldosere som har fri ferdsel over alt og alle. PMS? Det er ingenting som heter PMS.

Jeg mottar purring på faktura den første dagen i den første uka i måneden. Purring?? Jeg har aldri mottatt noen faktura og jeg betalte vitterlig kontant da jeg meldte meg inn. Arrg! Hva er dette for noe useriøst opplegg! Jeg bruker vendinger som «svært useriøst» og «dette må ikke skje igjen» med store bokstaver og utropstegn. Så trykker jeg «send» så den sinte mailen kommer frem til sin mottaker med passer påskrevet.

Jeg kjenner at jeg irriterer meg over damer som skylder på PMS. PMS er ingen sykdom og dersom det virkelig fins en tilstand som er som PMS så er det fortsatt mulig å ta seg sammen og oppføre seg som folk. Kun fordi livmoren din kvitter seg med noen av dine tilmålte egg så kan man utvise folkeskikk og klarer man ikke det så får man bli hjemme til sjokoladen er spist opp og humøret er på bedringens vei. PMS? Jeg ler av damer med PMS.

For femte dagen på rad dundrer det i veggen som jeg deler med naboen. Dunk-dunk-dunk! Jeg holder på å bli gal av den dunkende rap-musikken som lever sitt eget liv på andre siden av veggen. «Kan du skru ned litt?», spurte jeg pent en gang i forrige uke. Litt er selvsagt litt så de skrur den ned litt og er fornøyd med det. Dunk-dunk-dunk og PIIIIIIIIP. Brannalarmen går for ente gang siden de flyttet inn. Tror de at vifta over ovnen kun er til pynt? «Dere må lufte bedre!» «Forresten så kan dere sku ned musikken!» Sånn. Det tenker jeg burde duge for to sekunder etter kan jeg nyte en sjokolade i stillhet.

PMS er et oppfunnet syndrom. Hadde det virkelig eksistert så burde vel alle kvinner fått dette og vi er mange som ikke blir humørsyke, frekke og sjokoladespisende en uke i måneden. Jeg er som vanlig året rundt og er både stabil og i godt humør den ene uka. Ikke spiser jeg noe mer sjokolade heller. «Jeg er så hormonell», klager de såkalte PMS-damene mens de gråter og kjefter om hverandre så sjokoladespruten står. Makan til sludder og pølsevev! PMS eksisterer ikke.

«Skal jeg pakke den inn?». Dama i butikken ser på meg. «Nei, det trenger du ikke. Det er ikke en gave». Hun rister på hodet og mumler noe om bortskjemte barn som får lekesaker midt i uka. «Vel, det er slike foreldre som holder liv i butikken din», sier jeg riktig så fornøyd med meg selv. Jeg kan vel kjøpe leker til ungen min når jeg vil uten at hun har noe med det så lenge jeg betaler for varen. Herregud, jeg blir så sinnsykt provosert! Med posen i den ene armen og ungen i den andre traver vi avgårde med kurs mot bilen der jeg begynner å gråte. Verden er så urettferdig! Jeg er sliten og ungen har vært syk i nesten en uke. Klart vi fortjener en gave. Kunne hun ikke skjønne det. Snufs…. Hvor la jeg den sjokoladen?

PMS? Jeg ler av alle som påstår at de har PMS! Så priser jeg meg lykkelig over at jeg ikke er så ynkelig, ustabil og patetisk som dem.

foto: Vinterverket

4 responses to “PMS? Selvsagt ikke!

  1. Sara 6. oktober 2012, kl. 09:21

    Kjente meg godt igjen i dette 🙂 Morsomt!

  2. Pia 24. mars 2016, kl. 17:08

    Du er heldig som ikke har pms, men hva med å vise litt forståelse for oss som faktisk får det? Kvinner er forskjellige…Etter å ha kartlagt lenge, ser jeg et tydelig mønster. En viss uke i syklusen blir jeg deppa, tviler på alt i livet mitt og føler meg helt jævlig, og har irrasjonelle tanker. Og det er rundt eggløsninga. Det er ikke noe som er funnet opp for late kvinner som har lyst på sjokolade! Noen ganger klarer jeg ikke la være å grine og må gå hjem fra universitetet for å gråte ferdig. Nei, jeg gjør ikke det fordi jeg vil ha en unnskyldning for å spise sjokolade, det er noe som plutselig kommer over meg og jeg er overbevist at det er pga. hormonene. Jeg klarer ikke å se det fine i livet selv om jeg vanligvis er en entusiast. Fint at du ikke merker noe til det, men ha respekt og vis forståelse for at andre kan ha det helt jævlig disse dagene, og det ufrivillig.

    • ca.strømsnes 26. mars 2016, kl. 10:28

      Ironi er kanskje ikke alltid så enkelt i skriftlig form. Om du leser det jeg skriver i kursiv skjønner du kanskje at jeg forstår, er der og at jeg ironiserer over meg selv 😉

Legg igjen en kommentar

