Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi feirer bursdag og får «lege med brevkurs i medisin» i gave

«Har hun ikke fått vaksine?». Legen ser spørrende på meg. Vaksine? Hjernen spinner. Fins det en vaksine? «Neeei…», jeg drar på det og ser spørrende tilbake. «Hun har fått MMR», fortsetter jeg. «Da har hun vel fått vaksinen», svarer han. MMR. Er ikke det noe med meslinger, kusma og en ting til, tenker jeg, men jeg blir brått usikker. «Jeg tror ikke det. Jeg tror MMR er noe annet». Han ser igjen spørrende på meg. Er det jeg som er legen? Som mamma burde jeg sikkert hatt stålkontroll på dette, men Dr.Lege har internettet med tilgang på Folkehelseinstituttet. Folkehelseinstituttet er enig med meg. Så blir han stille. «Vil du se på det, kanskje?» Han nikker, kikker og hmmm…. «Hva tror du at det er?» Han spør meg.

Det er som å være med i en surrealistisk versjon av virkeligheten. Blir jeg utsatt for en spøk? En bursdags-spøk? Jeg må holde meg for ikke å le mens legen Googler hva dette kan være. Er han ikke lege? Joda, han har den hvite frakken, men skinnet kan bedra. Han Googler og Googler. «Er du sikker på at du er lege?». Spørsmålet ligger på tunga, men jeg biter det i meg for jeg trenger i det minste en legeerklæring til reiseforsikringen. «Hmm, jeg tror kanskje du har rett». Dr.Lege har avsluttet sitt besøk i verdensveven og har funnet diagnosen. «Det er nok vannkopper». Han smiler stort, riktig så fornøyd med egen innsats, og jeg svarer med at jeg kanskje burde blitt lege for jeg er også en jævel på å Google. Han tar ikke spøken. Så han leser opp symptomene som står oppført hos Lommelegen mens han nikker. Han virker svært tilfreds med vel utført arbeid. Før vi går skriver han ut legeerklæringen og gratulerer meg med dagen.

Jeg holder pusten helt til bena når asfalt og så kommer boblene sprutene ut. Hva var det som hadde skjedd inne på det lille kontoret?? Fortsatt venter jeg på spøkens avslutning, men ingenting skjer og jeg ler hele veien hjem. Hun som er minst, og som mest sannsynlig har vannkopper ler med mens hun sier «Det går bra, mamma. Det går bra». Og så ler vi litt til.

Å ha bursdag og få «lege-med-brevkurs-i-medisin» i gave gjør dagen straks litt morsommere for en gammel skrott. Hurra for meg!

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

