Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hjerter og briller

«Mammahjertet, åhh herregud, det er bare så teit å si! Hva er egentlig et mammahjerte?» De snakker høyt så jeg smuglytter, som seg hør og bør når folk snakker høyt, og det får meg til å undre. Er «mammahjertet» teit og hva er egentlig et «mammahjerte»? Har jeg ett? Eller er jeg hun med «mammabrillene»?

Mitt mammahjerte er et hjerte som ligger inni det andre hjertet der jeg en gang i april for 2 år siden plutselig ryddet plass til noen helt andre og langt sterkere følelser enn de jeg allerede hadde.
Mammahjertet mitt er et eget lite rom kun for henne jeg er mest glad i, men noen ganger så legger det avleggere i form av små rom som gir plass til andre barn også. Mammahjertet er hjertet med husrom som rommer en hel skala med følelser, former, farger og noen dager også ringer under øynene, enten av søvnmangel eller at bekymringer. Det rommer smil som kommer av varme klemmer. Jeg tror jeg har et mammahjerte. En omsorgsdyne. Noen ganger kvelende klam og varm, men god å ha på kalde vinternetter.

foto: Vinterverket

En avlegger av mammahjertet er mammabrillene. Mammabrillene er ikke like søte og morsomme, gode og varme som mammahjertet, men de fører hjertet og hjernen sammen. Idealisten og realisten møter hverandre med en uvant trang til å være ansvarlig, hjelpsom og til å lage sunn mat, ikke bare fordi man må, men fordi man har lyst. Mammabrillene ligger utenpå der hverdagen er. Mammahjertet ligger under huden.
Mammabrillene passer på at vi pusser tennene, vasker hender, er rettferdig og behandler andre med respekt. Mammahjertet synger Cornelis Vreeswijk en gang til på sengekanten selv om klokken viser langt over sengetid bare fordi det er koselig og mammahjertet ønsker å utviske alt som er vondt, ondt, dumt og leit. Mammabrillene forklarer. Mammahjertet trøster. En omsorgsdyne. En egen plass i hjertet som er reservert for noe eget, noe spesielt og for det som betyr mest i hele verden. Har alle en slik egen liten plass?

Jeg tror det. Jeg håper det for vi trenger hjertene, brillene og dyna. Et god og varm dyne som vi kan varme oss under når det blåser som verst, eller når man bare trenger en klem til.

Legg igjen en kommentar

