Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ok, computer

Å skulle kjøpe seg ny pc er ikke så komplisert som å skulle kjøpe barnevogn, men hakket verre enn å kjøpe ny brukt bil og jeg er nær ved å gi opp når min gamle pc truer meg med skumle lyder og knapper som ikke lengre vil virke til å fortsette letingen og dekodingen av mystiske tegn og forkortelser. Hva er egentlig RAM?

Som en vassekte nordlending fra midt i fjorden tenker jeg meg frem til at RAM må bety sterk. “Han RAMsalte” setter meg på sporet så jeg noterer ned at RAM er noe sterkt og kraftig. Men er det bra og er DDR en indikasjon på at pc er et gammelkommunistisk instrument fra det gamle Tyskland? Jeg er definitivt ikke på jakt etter en fordums faksmaskin fra en sovjetisk koloni, men jeg oppdager raskt, jeg har tydeligvis mye RAM, at alle pcer visstnok kommer fra DDR og selv om jeg hadde håpet på et litt mer moderne produkt så bestemmer jeg meg for å se bort fra det. Når nerdene kan så kan også jeg.

4 GB og 500 GB. 8 GB og 750 GB. Jeg river meg i håret over at disse ubrukelige menneskene som skriver smørbrødlistene ikke klarer å legge sammen to summer. Trenger jeg en pc med 504 GB eller en med 758 GB? Jeg er litt usikker, men jeg ser at jeg trenger ikke å legge penger i en som har harddisk for det har jeg allerede kjøpt, en slik fin liten grå sak, så da sparte jeg meg litt penger der helt til jeg oppdager at alle pc kommer med harddisk. Er ikke det litt lureri? Jeg sukker og kjenner at dette med å kjøpe ny pc er svært komplisert og vanskelig. Jeg ringer bror.

“Blablabla….SSD….i3..i5…blablabla..sammenlignet…rpm…..” Hvit eller sort? Jeg detter ut allerede ved første punktum og henger ikke med i svingene der jeg plutselig får øye på en snasen liten grå sak. Den var fin!! Bror fortsetter å snakke, han har god peiling på alt dette som svever langt over hodet mitt der RAM sine noget korte fangarmer ikke strekker til, men jeg har allerede bestemt meg for å gjøre dette ved bruk av den klassiske metoden: Utseende og design. Pc er kompliserte greier så jeg går for det øyet kan se og jeg vet at jeg har valgt riktig, for hvem bryr seg egentlig om den er chipset, jeg kan da alltids klistre på et navneklistremerke om det er viktig, om den har radeon, som jeg for øvrig trodde var en ganske farlig gass, eller om den har duo slot eller ikke for jeg er verken spiller spill eller gambler på nett.

Klikk. Kjøp. Lukk. Sånn, da var det bare å vente på at posten skal bringe meg en flunkende ny pc. Jeg er god. Jeg er glad.

Legg igjen en kommentar

