Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Det Store Høstlotteriet

Jeg har aldri vært velsignet med vinnerlykke og det eneste, og gjeveste, jeg noensinne har vunnet er førstepremien i Det Store Babylotteriet og 20 opptakskassetter i en Hjemmet-bag fra 80-tallet. Jeg klager ikke og jeg gir ikke opp når jeg hver lørdag tipper Lotto, sender inn kryssord, deltar i konkurranser, åresalg og tombola, men fortsatt er det farmor som forsyner meg med Selbuvotter og lefser når jeg ikke engang klarer å vinne så mye som en jo-jo med reklamelogo på. Meg og vinnerlykke er ingen god match. Så kommer høsten.

Høsten kommer som vanlig med Det Store Høstlotteriet, et lotteri jeg helst vil unnslippe å delta i, men som Høstlotterilovens §2 sier så er det obligatorisk å delta og ingen unnskyldninger eller unnasluntring godtas. Jeg satser på flaks og spinner hjulet. Det går rundt og rundt og rundt og rundt helt til jeg kjenner at jeg blir svimmel. Det bobler i magen, spenner seg, bruser, klør og så blir jeg kvalm, svett og sliten i takt med hjulet som nå spinner saktere og saktere helt til den runde metallboblen i toppen sier “Gong Gong Gong!”. Folkemassen jubler og klapper! Full pott!!

Neste dag kommer premien min.

foto: Vinterverket

Aldri mer skal jeg klage over dårlig vinnerlykke, tenker jeg mens jeg slukøret innser at min flaks for i år er brukt opp så jeg kaster Lottokupongen i søpla og to Paracet i magen før jeg stålsetter meg med Selbuvottene og plaster. Det har seg nemlig slik at også katten har vunnet sin premie i Det Store Høstlotteriet. Jubelen står i taket. Snart får den selskap av katten……

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

